Recensie: Togo (Disney+)

Afgelopen dinsdag heb ik eindelijk Togo gekeken op Disney+. De posters zagen er al ontzettend mooi uit (zie hieronder), dus ik was wel nieuwsgierig geworden naar de film! Ik was een avondje alleen thuis en besloot daarom maar eens een kijkje te nemen in het koude Alaska met een bijzonder verhaal over de sleehond Togo…

We stappen het verhaal in op een donkere dag in Alaska: pakken sneeuw liggen op de bergen en een onheilspellende lucht dreigt Nome, het plaatsje waar Togo met zijn baasjes Seppala en Constance wonen, een sneeuwstorm te geven zoals deze in tijden niet is geweest. Seppala haast zich naar huis met de slede, waar een meeting bijeen is geroepen: er wordt bekend gemaakt dat er zo snel mogelijk een medicijn moet komen voor de difterie-uitbraak. Tientallen kinderen zijn hierdoor getroffen en zullen het niet overleven zonder medicijn. Een vliegtuig zal in deze storm niet kunnen vliegen, dus hoopvol kijkt iedereen naar Seppala en Togo.

Seppala, een harde werker met een klein hartje, voelt zich verplicht tegenover deze kinderen om het medicijn met zijn slede te gaan halen. Iedereen weet dat het een levensgevaarlijke tocht zal worden, maar er is niemand anders die zo’n diepe band met zijn honden heeft als Seppala. Zijn vrouw Constance maakt zich terecht zorgen, maar die ochtend vertrekt haar liefhebbende man toch richting Nenana.

Togo is echt een meeslepend en bloedstollend verhaal. Je ziet zoveel gebeuren op de gevaarlijke toch en de band met Seppela en zijn Togo is hartverwarmend. Tijdens de tocht naar Nenana krijg je telkens terugblikken te zien naar hoe het allemaal begon: Togo was namelijk niet altijd de voornaamste en meest geliefde Syberische husky van Seppala geweest. Hij vond het maar een nutteloze pup die niet kon luisteren en meerdere malen heeft hij geprobeerd om Togo weg te geven, maar Togo is de meest vastberaden hond die je tegen zal komen: hij weet precíes wat hij wil en dat is Seppala helpen op zijn tochten.

Ik heb echt wel een traantje gelaten tijdens de film, helemaal wanneer je erachter komt dat dit dus een waargebeurd verhaal is dat zich afspeelde in 1925. Ik raad deze film echt aan om te kijken. Ik dacht eerst dat het een soort documentaire was, maar het is echt een mooie film met mooie natuurbeelden, superschattige fluffy puppies en een heel spannende reis die je in de greep houdt!

Togo is te zien op Disney+.