Recensie: Godendrank (Ilja Gort)

Auteur: Ilja Gort
Uitgeverij: Slurp Publishers
Prijs: €15,95 (Paperback) / €7,99 (E-book)
Sterren: ★★★☆☆ (3,5)

Wietwijn! Zie je het voor je? Dat wordt een knaller! De smaak van een mooie volle wijn, gecombineerd met topkwaliteit Nederwiet gekweekt onder de Zuid-Franse zon. Dat wordt een godendrank, Poekie.

Godendrank

Via instagram werd ik benaderd door Château La Tulipe of ik het nieuwste boek van Ilja Gort zou willen lezen in ruil voor een recensie. In eerste instantie twijfelde ik, de ondertitel – Wijnboer kiest voor de misdaad – deed mij eerder denken aan een crime of thriller, absoluut niet mijn genre! Toch even snel de beschrijving opgezocht en ik bleek hier eerder te maken te hebben met een humoristisch zomerboek, dus daar had ik zeker wel zin in! Nogmaals hartelijk bedankt, Angelique en Ilja!

Dan nu: over naar het boek! Wat een leuke rollercoaster was dit. Ten eerste: ik hou van de superrelaxte Abel, echt een tof personage! Je voelt helemaal zijn vibe en daar ga je al snel in mee. Hij is echt de chille Amsterdammer waar alles mogelijk is. Hoe mooi is het om je droom na te kunnen leven en daar gewoon vol voor te gaan, mét vallen en opstaan? Ik vind het ook leuk dat het hele gezin erbij wordt betrokken. Je voelt mee met zijn vrouw en kijkt af en toe ook een beetje in haar hoofd en het voelt gewoon als zo’n leuk typisch stel met hun kibbeltjes en wissewasjes. En de dochters zijn ook zo leuk, fijn dat die ook weer terugkwamen verderop in het boek! Dat geeft toch een gezellige dimensie dat Abel niet alles zelf doet of, zoals in veel boeken dat wel is, de typische man uitstraalt die alles wel zelf doet. Abel is ook open en kwetsbaar, dat is mooi om te lezen.

Ten tweede: dit boek zit vol met heerlijke laagdrempelige humor. Ik ging soms echt stuk om de beschrijvingen van de Franse wijnboeren:

Zijn gezicht leek gekneed uit een klont stopverf die daarna op de grond was gevallen. Hij droeg rommelige kleding en een sleetse alpinopet.

Dat zie je toch meteen voor je? Alhoewel, een gezicht van een klont stopverf… In ieder geval, dit maakt het boek zo lekker luchtig om te lezen. Het is echt een fijn boek voor mooie zomerdagen. Die Franse sfeer wordt ook geweldig neergezet met precies die juiste, droge humor en de verborgen kanten van Frankrijk. Overal wordt een wijntje gedronken (hoezo kan dat niet om 9.00u ’s ochtends?), een stokbroodje of croissantje gegeten en de burgemeester lijkt me ook gewoon zo’n gezellige bourgondiër.

Laten we het dan nu even hebben over het ‘avontuur’ aan het einde, zonder te spoileren: hoe spannend was alles ineens! De rollercoaster begon daar pas echt en ineens werd iedereen er bij betrokken. Ken je dat gevoel dat je zo snel wil lezen omdat het zo spannend is, dat je perongeluk zinnen overslaat en dan duurt het alleen maar langer? Nouja, dat dus. Het was eigenlijk toen ook inééns afgelopen (ik hou stiekem heel erg van boeken die een goed einde hebben, dus ik werd al even bang, maar gelukkig ging het goed), maar whoo0 ik kon echt niet meer stoppen met lezen aan het einde!

Waarom dan toch 3,5 ster? Misschien omdat het gewoon laagdrempelig genieten was, maar je er ook weer zo doorheen vloog. Ik had best meer over de burgemeester willen lezen, of er nog een staartje zou komen aan zijn mysterieuze geheim bijvoorbeeld. En hoe zou het verder aflopen? Ik was nog wel op zoek naar wat gerechtigheid. En hoe is het nu met de dochters? En is de wijn uiteindelijk nog een succes geworden? Daar heb ik nog wel wat vragen op. Desalniettemin is het een fijn boek om lekker in het zonnetje te lezen, mét een wijntje uiteraard!