DitisonsverhaalTitel: Dit Is Ons Verhaal
Auteur: Ashley Elston
Uitgeverij: Best of YA
Prijs: €19,99 (Paperback) | €11,99 (E-book)

Mijn vingers glijden tegen iets aan en pakken het vast, mijn hersens proberen te identificeren wat het is en zich te herinneren wat ik in mijn zakken heb gestopt. Ik haal het eruit en de grond lijkt onder mijn voeten weg te zakken. […] Dan haal ik de hand weer uit mijn zak en staar naar de foto. […] Het ergste is wat er in rood onder staat geschreven.

Kate zit in haar laatste jaar en werkt als bijbaantje als assistent-officier bij justitie. Niets spannends eigenlijk, totdat er een zeer merkwaardige zaak bij hen belandt. De officier van justitie wil dat de zaak in de doofpot wordt gestopt want er zijn veel machtsspellen gaande, dus wordt Kate’s baas op de zaak gezet waar iedereen het over heeft en Kate hierbij mag assisteren. Je hoort het wel vaker, maar in deze case is echt niets wat het lijkt…

Vijf jongens, Grant, Shep, Logan, Henry en John Michael, gingen naar River Point om te jagen, vier kwamen er terug. Ieder van de River Point Boys beweert niets gezien te hebben en het geweer niet te hebben aangeraakt. Allemaal verstellen ze exact hetzelfde, want ze besloten: ‘Dit is ons verhaal…’, maar hoe verder Kate de details bestudeert, hoe meer ze ziet dat er iets goed fout is. Ze komt steeds dichter bij de waarheid en raakt dan zelf betrokken met een van de jongens. Kan ze op tijd ontdekken wat er die ochtend is gebeurd voordat er steeds meer levens op het spel gaan staan, waaronder die van haarzelf?

De Cover
Laten we het eerst even hebben over de cover. Ik vind hem zo mooi! Het blauw met het witte hert knalt er echt uit en mijn aandacht werd er meteen naartoe getrokken. Yep, dit is wel een beetje een ‘coverbuy’ (ook al heb ik dit boek gekregen van Best of YA). De achterflaptekst klinkt op zich interessant, maar had wat mij betreft iets spannender gekund.

De Omgeving en de Personages
De personages zijn goed neergezet, gelukkig! Het voelt een beetje als Riverdale,  iets minder cliché en ergernissen, maar je krijgt toch dat gewenste American Highschool-effect (lekker duidelijk). Er zijn cheerleaders, een schoolkrant met redactie (Kate maakt foto’s voor de krant en website), het aanmeldingssysteem voor vervolgopleidingen en natuurlijk de wilde feesten.

Kate is een fijn personage, ze heeft geen doorsnee uiterste karaktertrekken, gewoon een meisje met leuke vriendinnen. Ze is goed in fotograferen en door haar ogen kom je steeds meer details te weten. Dat is een fijne combinatie voor deze zaak natuurlijk! Het is leuk om door haar ogen te lezen, omdat je als lezer niet meer weet dan Kate ontdekt. Hierdoor leef je ontzettend met haar gevoel en onderzoek mee en word je ook als lezer op het verkeerde pad gezet.

De River Point Boys lijken in eerste instantie een stelletje ballen van St. Bart die vooral zichzelf en hun imago heel belangrijk vinden. Uiteraard: schijn bedriegt. Uiteindelijk zijn het allemaal tieners die te ver zijn doorgeslagen in hun rol en met man en macht proberen het met elkaar te redden. Interessant: om de paar hoofdstukken lees je een stukje vanuit een van de jongens. Maar wie dit is? Daar kom je pas op het einde achter…

De Spanning
Spannend is het zeker! Ik moet toegeven: ik hou dus niet zo van thrillers. Dan kan ik niet meer slapen, hoor ik overal dingen die er niet zijn… nouja, je kent het misschien wel. Waarom ik zo van dit boek genoot? De spanning zat hem niet in de moord zelf, niet in de benauwende situatie waarin alles eigenlijk zich in 24 uur afspeelt voordat iedereen doodgaat (of zoiets). De spanning zat door het hele verhaal heen, het onderzoek, wie het heeft gedaan en de tijd die dringt om levens te redden. Dat vond ik ontzettend goed gedaan, zeker omdat je tot het einde van het boek op het puntje van je stoel (of bed) zit en niet meer kunt stoppen voordat je weet hoe het afloopt. Dat heeft Ashley Elston supergoed gedaan!

Ik vond het een superfijn boek, lekker vlot geschreven! Er zit hier en daar een grappige vertaling in waarvan ik weet dat sommigen zich er aan stoorden, maar ik vond het wel humor (dampende drol, anyone?). Je wordt echt meegesleept in het verhaal en de drang om te weten wat er nu echt is gebeurd, is groot. Daarnaast voel je gewoon wat paniek oplopen wanneer Kate persoonlijk verwikkeld raakt in de hele zaak en wens je zo hard dat het goedkomt. Ik denk als een boek dat oproept, er zeker iets goed is gegaan. Of het uiteindelijk ook echt goedkomt? Daarvoor moet je snel het boek oppakken en gaan lezen! En ohja, minispoiler: er zit ook een heerlijke romance in, maar hier wil ik niet teveel over verklappen!

Koop het boek hier: Libris

Ashley Elston schreef eerder The Rules for Disappearing (finalist in de categorie Best Young Adult Novel van de International Thriller Awards) en 10 Blind Dates. Ze studeerde af met een Liberal Arts-diploma aan de Louisiana State University in Shreveport. Ashley werkte vele jaren als huwelijksfotograaf voordat ze zich richtte op schrijven. Ashley woont in Louisiana met haar man en drie zonen.