Recensie: Sterker dan elk afscheid

Sterren: ★★★☆☆
Prijs: € 20,99 (Hardcover)

❝[…] ben jij gelukkig nu?❞
❝Ik denk dat ik het geluk twee keer heb gezien, twee keer in totaal. De eerste keer zolang mijn vader er was, tenminste zolang hij nog gezond was.❞
❝En de tweede keer?❞
❝De tweede keer toen ik Michele ontmoette.❞ – Enrico Galiano

Ik wil beginnen met een korte uitleg. Normaal gesproken lees ik voornamelijk 2 genres: Fantasy en Feelgood. Alles wat daarbuiten zit, past meestal niet bij, maar ik sta er wel open voor om zo nu en dan wat te proberen waar mensen erg enthousiast over zijn. Nou, na zo’n superenthousiast berichtje van LS Amsterdam dacht ik: “Dit boek wil ik wel proberen!” en dus begon ik met een ‘open mind’ aan Sterker dan elk afscheid.

De schrijfstijl
Eerlijk is eerlijk: ik moest in het begin ontzettend wennen aan de schrijfstijl van Enrico Galiano. Het voelde allemaal zo overdreven, als een theaterstuk waarin de dialogen ook altijd nét iets meer aangezet worden en namen van hun medespeler vaak worden uitgesproken (“Wat denk jij daarvan, Flo?” – “Nou Nina, dat zal ik je vertellen”). Eigenlijk vond ik dat nogal irritant, maar ik raakte eraan gewend en toen… ineens had ik het ook door: de stukken vanuit Nina’s perspectief hadden totaal geen beschrijving, alleen dialoog. De stukken vanuit Michele hadden dit juist wel. En hoe tof is dat eigenlijk? Ik leg het je uit…

Michele is tijdens een ongeluk, dat hij de Big Bang noemt, blind geworden. Hij heeft ermee leren omgaan, maar dat betekent niet dat hij het altijd makkelijk heeft. Toch ziet hij de wereld op zijn eigen, mooie manier en wordt ook regelmatig aangehaald dat je als blinde eigenlijk veel meer ziet. Op een dag dat hij naar school gaat, en voor het eerst alleen reist, ontmoet hij Nina en zij haalt zijn wereld totaal ondersteboven. In zijn perspectief van het verhaal, lezen we hoe hij Nina ontmoet en hoe dit van begin tot einde loopt.

Terugkomend op de schrijfstijl en dat het verhaal vanuit Nina alleen maar dialoog bevat: het is alsof deze stukken zijn aangepast naar het personage van Michele. Hij kan niet zien, dus moet hij het doen met wat hij hoort. Daar haalt hij alle informatie uit. Mooi, toch?

Dan verder naar Nina. Waar we bij Michele lezen hoe alles begon, gaan we bij Nina steeds meer stapjes terug in de tijd. We weten direct dat haar relatie met Michele voorbij is en beetje bij beetje komen we erachter waarom. Nina laat bij Flo haar vijfde tatoeage zetten van een kruis en in haar gesprekken met Flo komen we erachter wie Nina is, hoe haar relatie met Michele verloopt, maar óók dat ze iets verbergt waar ze heel erg mee zit. Haar eigen Big Bang. En hierdoor wil ik maar al te graag verder lezen…

Nieuwsgierig
Zoals ik in het begin aangaf, had ik eerst best wat moeite met de schrijfstijl en wilde het verhaal me nog niet zo goed pakken. Het zit ook vol ‘wijze quotes’ die ik wat ‘overdreven gemaakt mooi’ vond, maar er begon iets te veranderen. Nina maakte me zo ontzettend nieuwsgierig: wát is haar Big Bang, wat is er zo erg dat ze niet kon vertellen? Waarom is ze bang? Ik wil het gewoon weten. Daarnaast begon ik ook persoonlijk steeds meer dingen te herkennen in Nina, in haar angsten, en dat was (halverwege het boek denk ik) het moment dat het boek mij echt begon te grijpen.

Veel mensen hoor ik al zeggen dat dit boek echt tipt aan John Green. Nu heb ik daar, oeps, nog nooit iets van gelezen (want ja, waar is de fantasy?), maar volgens mij mag dat als een compliment worden beschouwd. Omdat de schrijfstijl toch niet helemaal mijn ding is, voor nu 3 sterren, maar ik vind de gedachte erachter mooi en dat kan ik ook zeker waarderen. Reviews blijven toch iets persoonlijks, door de smaak die je ontwikkeld in genres en boeken, maar het zou zomaar kunnen zijn dat dit écht jouw boek is! Een mooi verhaal is het zeker! Bedankt LS Amserdam voor dit exemplaar, en om mij kennis te laten maken met nieuwe verhalen die ik zelf niet zo snel op zou pakken, tof!