Recensie: Het dorpje Happiness

Titel: Het dorpje Happiness
Auteur: Holly Martin
Prijs: €17,50 (Paperback) | €3,99 (E-book AANBIEDING!)
Pagina’s: 320

Ik denk dat je soms iemand ontmoet die het waard is om al je zelfopgelegde regels te overtreden.’ Hij keek haar diep in de ogen. ‘En dat je soms iemand ontmoet die het waard is om op te wachten.

Een nieuwe ontdekking
Twee maanden geleden deed Zomer & Keuning een oproepje aan mensen die mee wilden doen aan blogtours en recensies schrijven. Uit een lijst van boeken sprak Het dorpje Happiness me meteen aan, ook omdat het nog een heerlijk kerstig vervolg op komt (wie wil dat nu niet?). En wat een geluk, ik werd uitgekozen voor de blogtour met bijbehorende Staycation! Mijn Staycation-blog met heerlijk recept van Andrews rabarbertaart heb je vorige week kunnen lezen. Vandaag is het tijd voor een recensie!

De Cover
Eerst de cover: want wat ziet die er gezellig uit! Vrolijk kleuren, gekleurde huisjes, bloemen en zee… ik houd ervan! De fleurige omslag trok meteen mijn aandacht en zet ook goed de sfeer van het boek neer (en best ironisch, ook wel de advertentie die Willow in eerste instantie zag, denk ik).

Die advertentie, daar begint het namelijk allemaal. Willow is gewoon zo klaar met haar eigen woonplaats. Iedereen praat achter haar rug om en eigenlijk heeft ze niet veel om voor te blijven. Ze besluit om naar Happiness te gaan, maar wat ze daar tegenkomt is niet zo ‘happy’ als ze had gehoopt. Yep, die advertentie was dus mega misleidend. Gelukkig leert ze meteen al Andrew kennen, een ontzettend leuke en behulpzame man, maar die een groot geheim met zich meedraagt. Hun pas opgebouwde vriendschap en de hoogoplopende romantische spanningen komen hiermee aan een zijden draadje te hangen. Lukt het Willow om van Happiness haar ‘happy place’ te maken, en ook voor alle andere bewoners inclusief Andrew?

De Personages
Het eerste hoofdstuk vond ik de personages wat oppervlakkig, het voelde echt té cliché en gewoon te ongeloofwaardig – zelfs voor een feelgood. Maar ineens was daar het geheim van Andrew en kreeg het boek voor mij een heel andere waarde. Nee, de personages zijn absoluut niet oppervlakkig, maar krijgen juist al snel een laag diepgang. Beetje bij beetje komen we meer te weten over Andrews verleden, waarom Willow nu écht is weggegaan en zichzelf allerlei regels oplegt en hoe de bewoners van Happiness verstikt zijn geraakt in zo’n ongezellig dorpje. Dat verraste mijn dus positief! Oh en over de bewoners gesproken, die zijn echt leuk en je zult ze hopelijk, net als ik, in je hart sluiten.

Romantiek
Ken je dat moment dat je uren toeleeft naar het moment dat de hoofdpersoon en de love-interest ein-de-lijk zoenen? Nou, in dit boek gebeurt dat dus best snel. Meestal denk ik dan; ‘oké, nu is de spanning er dus af, klaar’, maar in dit boek… ik vind het knap gedaan hoe die spanning tussen Willow en Andres steeds weer blijft hangen, ook al gebeurt er al vanalles. Dat is toch heerlijk?

Ja ik kan hier weer heel kort over zijn: lezen, lezen, lezen! Het is een hartverwarmend boek en ik hou zo van het lezen over dit soort kleine dorpjes waar iemand naar toe vlucht. Voor de liefhebbers van Jenny Colgan, net zoals ik, is dit echt weer een fijne nieuwe serie. Ik kijk zo uit naar het vervolg, die zal gaan over de vriendin van Willow en de broer van Andrew. EN KERST! Geweldig toch?

Koop het boek hier: Boekenwereld
Koop het e-book hier: Boekenwereld (nu in de aanbieding voor maar 3,99 ipv 9,99!)