Recensie: Heks van Vuur en Oorlog

Titel: Heks van Vuur en Oorlog
Auteur: S. Christina
Uitgeverij: Rebel Books
Prijs: €19,95 (Paperback)
Pagina’s: 276

Magie is slechts zo duister als de heks die haar gebruikt.

▶ In een land waar magie verboden is, probeert de zestienjarige Lara met alle macht haar krachten te onderdrukken. Maar dan wordt ze getest op hekserij en staat haar wereld op zijn kop. Het heksenteken wordt in haar nek getatoeëerd en langzaam maar zeker wordt ze afgesloten van de rest van de wereld. Ze leert haar lotgenoten kennen; David, Noah, Philip en Alex, en samen starten ze een verzet tegen de onderdrukking. Maar net als alles op zijn plek lijkt te vallen, ontdekt Lara een duister familiegeheim. Magie is niet zonder reden verboden, en die reden is dichterbij dan ze denkt… ◀

Ten eerste: wow! Dit boek heeft me zo aangenaam verrast en ik kon wel gillen aan het einde toen ik erachter kwam dat dit dus geen standalone is, maar een deel 1 (oeps). Alvast sorry voor deze spoiler, maar er is een open eind en ik kan je beloven dat je écht meer wil!

De eerste scene pakt me meteen. Een Test, een geheim, de Zuivering. Allemaal termen die direct een bepaalde sfeer scheppen, kippenvel geven en een goed beeld van een wereld schetsen. Ze maken me heel nieuwsgierig! Het is grappig dat Solvenia, het land waarin het zich afspeelt, ergens voelt als Nederland, maar dan met een vleugje Hongerspelen er doorheen? Het sfeertje doet ook een beetje denken aan de Tweede wereldoorlog, maar dan aan het begin. Je voelt dat er dingen mis gaan, dat de spanningen steeds hoger oplopen en dat het ergens moet barsten.

Het verhaal begint ook meteen goed. Het voelt niet cliché zoals je nu vaak tegen komt: ‘iemand die magische krachten heeft, maar het weet te verbergen en zo stiekem overwint, bla bla’. Nee, Lara wordt er meteen uitgepikt als heks, bestempeld en moet daar de consequenties van inzien. Ik houd er wel van als er gewoon risico’s worden genomen en het even anders is dan anders.

De schrijfstijl
De schrijfstijl is ook fijn, het leest makkelijk weg. Ja dit hoor je vaak, maar soms is dit gewoon zo: de zinnen zijn niet te lang, maar ook niet te simpel. Er zijn geen superlange lappen met beschrijvende tekst. Het verhaal loopt lekker vlot door en je wil steeds verder lezen om te weten wat er gaat gebeuren.

De personages vind ik ook leuk. Vooral Lara, Alex en Noah leren we het beste kennen. Ik had nog best meer over Philip en David willen weten, zij blijven nog wat op de achtergrond hangen voor mijn gevoel, en we weten ook nog lang niet alles over Alex en Noah, maar dat was misschien logischer geweest als ik vantevoren door had dat dit dus geen standalone is (hihi ligt dus aan mij, oeps again). Maar Alex en Noah zijn erg leuke personages, mensen die je ook wel graag als vrienden zou willen, alhoewel Alex af en toe nog wel erg mysterieus is.

De sfeer
Ik vind het tof dat het een beetje dat Tweede Wereldoorlog-gevoel opwekt. Dat het die spanning neerzet maar je niet zo goed weet waar het heen zal gaan. Ondanks dat alles over magie gaat, voelt je de hoofdboodschap die eigenlijk heel erg van deze tijd is: strijden voor gerechtigheid en gelijkheid. Om gelijke behandelingen voor de heksen die niemand kwaad hebben gedaan en dat ook nooit zullen doen. Een gevalletje ‘één iemand heeft het goed verpest voor de hele samenleving’.

Ik ben echt heel benieuwd hoe dit verhaal verder gaat, hoe het zal gaan met Lara en haar vrienden, of ze uiteindelijk een oplossing zullen vinden voor de hele samenleving en wat het ‘grote geheim’ voor gevolgen zal hebben…

Ik kan niet wachten, maar voor nu: pre-order het boek vast op Bookspot of ren op 11-11-2020 naar je (online) boekenwinkel om het boek te halen!