Recensie: Ravenburcht

Titel: Ravenburcht
Auteur: Ina de Man
Prijs: €17,95 (Hardcover), €9,99 (E-book)
Pagina’s: 267

Hoe dichter ze bij de ruïne kwamen, hoe onrustiger de paarden werden. De meisjes leidden hen tussen struiken en groepjes bomen door tot ze de ingang van de toenmalige burcht hadden bereikt. Daar stopten ze abrupt. Want voor hen, uitgestrekt op de grond, lag een man.

☙ Als Kaat hoort dat ze haar zomervakantie op de paardenstoeterij van haar oom en tante door moet brengen, is ze daar niet blij mee. Veel liever was ze met haar ouders meegegaan op hun expeditie naar het Midden-Oosten. Maar als ze voor het eerst de spookachtige burcht ziet die vlakbij de boerderij ligt, wordt ze nieuwsgierig. Als ze met haar nichtje Eva niet ver van de burcht het lichaam van een jonge man ontdekt en een geheim document over de burcht vindt, weet Kaat dat haar vakantie avontuurlijker zal worden dan verwacht.
Kaat en Eva gaan op onderzoek uit. Wat huist er in de geheimzinnige burcht, waarvan alleen de toren nog intact is? Een spook, of is er meer aan de hand? Al snel beseffen de meisjes dat ze in een gevaarlijke situatie zijn beland. Alleen vindingrijkheid en koelbloedigheid kan hen hieruit redden. Lukt het hen het geheim van de burcht te ontsluieren? ❧

Wat een spannend verhaal was dit! Als 10/12-jarig meisje was dit boek echt perfect voor mij geweest. Ik was iemand die ontzettend graag boeken las als Heartland, Trixie en Floortje leert ponyrijden. Als er paarden in zaten, vond ik het fantastisch! Daarnaast heeft Ravenburcht niet alleen dat, nee, het gaat om nog veel meer: het spannende avontuur van Kaat en Eva, die samen het grote geheim van de Ravenburcht proberen te ontdekken. Zelfs ik, als inmiddels volwassene, kon het boek op een gegeven moment nog moeilijk wegleggen.
Het verhaal bouwt zich goed op. Kaat moet bij de zomer bij haar nichtje Eva logeren omdat haar ouders naar het buitenland gaan. Een oude legende over de burcht houdt hen echter wakker en wanneer er iets schrikbarends gebeurd, begint het balletje te lopen. Iedere keer ontdekken Kaat en Eva beetje bij beetje iets nieuws over de burcht en door hun ogen beleef je het avontuur mee.

Schrijfstijl
Ik denk wel dat de meisjes wellicht iets té slim zijn beschreven voor hun leeftijd, maar ik vraag me af of mij dat als kind was opgevallen. Uit het standpunt van een jonge tiener is het natuurlijk leuker om te lezen hoe hun leeftijdsgenootjes het raadsel oplossen, in plaats van de politiemannen (wat in onze wereld natuurlijk gebeurd zou zijn).
Ik denk ook dat het juist ontzettend leuk is hoeveel informatie uit de geschiedenis op een leuke manier wordt verteld. Dat is echt interessant om te lezen! Daarnaast vind ik het knap hoe al die geschiedenis-informatie niet saai wordt of een opsomming aan feitjes. Doordat het verbonden is aan geheimen en een zoektocht naar het antwoord, wil je juist weten wat er in het verleden is gebeurd.

Daarnaast moest ik soms even wennen aan de schrijfstijl. Je merkt dat er hier en daar wat Vlaamse uitspraken tussen zitten die in Nederland anders zijn, maar ik heb dat niet als storend ervaren. Ina de Man kan gewoon hartstikke leuk schrijven en ik ben blij dat ze heeft besloten om het verhaal na 25 jaar te herschrijven en alsnog uit te geven! Ik zou dit boek ook zeker voor mijn eigen kinderen laten bewaren om te lezen, dan ben ik zo benieuwd hoe zij het avontuur ervaren!

Een heerlijk spannend boek voor jonge meiden die op zoek zijn naar avontuur, raadsels, een klein lesje geschiedenis en twee vriendinnen die het goed met elkaar kunnen vinden. Geen paardenfan? Dan maakt helemaal niets uit, het is maar een klein onderdeel van het boek. Alles draait om het avontuur van de Ravenburcht!