Recensie: Overleefd

Titel: Overleefd
Auteur: Britt Zwijnenberg
Uitgeverij: Ambilicious
Prijs: €17,50
Pagina’s: 145

Alles in mij schreeuwt dat ik hier weg moet, dat ik mij op de grond moet laten vallen om weg te kruipen. Helaas sta ik als aan de grond genageld van de spanning. Ik krijg geen lucht en het lukt mij niet om mijn lichaam fatsoenlijk te besturen, dus doe ik het enige wat mogelijk is: met een verstijfd lichaam kijk ik hem aan.

Een tijdje geleden hoorde ik dat Britt Zwijnenberg op zoek was naar mensen die haar jeugdboek Overleefd wilden lezen en mee wilden doen aan een blogtour. Toen ik onderstaande beschrijving las, werd ik wel enthousiast! Ik kon me herinneren als kind ook wat verhalen over de pest te hebben gelezen en dat vond ik toen super interessant en spannend. Dat gevoel kreeg ik hierbij weer terug, dus ik deed graag mee.

☙ 1521. De pest raast door Nederland en de dood raakt iedereen. Dit geldt ook voor Ghibe. Zijn vader is al overleden en als zijn moeder door de pest sterft, is hij op negenjarige leeftijd opeens wees. Dit weigert hij te accepteren. Zijn hoop vestigt hij op een mysterieuze wonderdokter. Kan deze man Ghibes moeder tot leven wekken? Ghibe gaat bij hem in de leer. Vrij snel ontdekt hij dat de pest niet het enige gevaar is in het leven van een wonderdokter. Lukt het hem deze gevaren te overleven en dokter te worden? ❧

Het verhaal gaat over de hoofdpersoon Ghibe, een jongen die vol twijfels zit. Aan de ene kant voelt hij zich al groot en sterk en heeft hij het gevoel dat hij iedereen moet helpen. Aan de andere kant zien we een onzeker kind dat getroost wil worden, die zorg en liefde nodig heeft. Deze wisseling aan gevoelens zie je duidelijk terug bij Ghibe en dat maakt hem een levendig personage.

Verderop maken we kennis met de Wonderdokter, Jacob. Nadat de meid Lelien je eerst laat geloven dat Jacob maar een kwakzalver is, kom je er beetje bij beetje achter dat Jacob eigenlijk een hele slimme man is die ver vooruit loopt op zijn tijd. Hoewel ik Jacob in het begin niet goed begreep, begon ik steeds meer van hem te houden en respect voor hem te krijgen. Hij is echt een interessante man!

Tot slot is er nog de vrouw van Jacob, Catrijn. Catrijn is niet zoals de meeste mensen en dat blijkt ook duidelijk in haar (soms onverantwoordelijke) acties. Hoewel ik me in het begin vaak irriteerde aan het gedrag van Catrijn, merk je dat er beetje bij beetje een verklaring komt waarom ze is wie ze is. Ik zal nog niet verklappen hoe, maar aan het einde zal dit personage je aangenaam verrassen in een hartverwarmende scène (die ook erg spannend is!).

Schrijfstijl
De eerste paar hoofdstukken moest ik wat wennen aan de schrijfstijl. Dit komt voornamelijk omdat ik nooit meer jeugdboeken lees en altijd in een of andere diep uitgedachte fantasy-wereld zit. Een heel ander genre voor een andere doelgroep. Overleefd is geschreven vanuit Ghibe’s perspectief, in de tegenwoordige tijd. Eigenlijk wordt er in het Young Adult genre altijd in de verleden tijd geschreven. Ook iets om even om te schakelen.

Na een paar hoofdstukken vind ik dat dit soort dingen altijd wennen. Iedere schrijver heeft een andere stijl, dus dat is vaak even inkomen. Het boek leest namelijk verder erg vlot. Zeker zodra Ghibe zich heeft aangesloten bij Jacob en Catrijn, omdat hij na de dood van zijn moeder niet naar het weeshuis wil. Vanaf daar gebeurt er zoveel meer en voel je zo mee met Ghibe en zijn persoonlijke strijd tussen de keuze om de hele wereld te willen helpen, of om zelf geholpen te worden. Ik vind dat heel mooi gedaan.

Onderzoek
Ik heb tijdens het lezen veel met Britt over het verhaal gesproken. Mijn bevindingen gedeeld en haar op de hoogte gehouden van waar ik ben in het verhaal. Dit heeft onder andere leuke gesprekken opgeleverd over het schrijfproces. Ik was benieuwd of ze veel onderzoek had gedaan en zo vertelde Britt mij haar bevindingen en hoe ze rekening moest houden met welke dingen in de middeleeuwen nog niet ontdekt waren en hoe Jacob voorliep op zijn tijd.

Ik vond het ook ontzettend leuk dat aan het eind van het boek nog een toevoeging zit die deze dingen aan de lezer uitlegt. Voor mijn gevoel maakte dat het verhaal echt af, omdat het verhaal toch een klein beetje een open einde heeft en ietwat ‘plotseling’ afgelopen was.

Overleefd is een interessant boek voor de wat oudere kinderen (soms zitten er best spannende of heftige stukjes in) die geïnteresseerd zijn in wetenschap of onderzoek, die houden van de Middeleeuwse tijd of van geschiedenis. Het boek leest fijn weg en heeft erg beeldende scènes. Dit boek zal je wel even bijblijven!