Recensie: Tussen de beesten en wilde rozen

Titel: Tussen de beesten en wilde rozen
Auteur: Ashley Poston
Uitgeverij: Best of YA
Prijs: €20,99 (Hardcover), €12,99 (E-book)
Pagina’s: 301

Het was angstaanjagen. En ik was de enige die nog iets kon doen. Anwen en mijn vader… zij waren nu door het woud vervloekt, maar als er een vloek op het woud rustte, kon die dan niet verbroken worden?

☙ Cerys woont in Het Dorp-in-de-vallei, een rustig en veilig dorp in Aloriya. Op dit moment dan. Het bos waaraan het dorp grenst is niet altijd veilig geweest – Cerys is daar het levende bewijs van, maar de koning heeft dit jaren geleden opgelost door een deal te sluiten met de Vrouwe van het Woud: zolang de verkregen kroon wordt gedragen door de generaties koningen, heerst er vrede. Althans, dat is wat iedereen jarenlang geloofde.

Wanneer Cerys’ beste vriendin Anwen (Wen), maar ook de prinses van Aloriya, gekroond wordt tot koningin, gaat echter alles mis. Cerys en haar vader waren aanwezig als de koninklijke hoveniers, maar dan keert de vloek van het Woud terug. Cery’s vader weet zijn dochter nog op tijd te laten vluchten van het feest, terwijl de botteneters en Ouden losgaan op de feestgangers. Op de hielen gezeten door de feestgangers die nu ook veranderd zijn in botteneters, weet Cerys te ontkomen. Samen met een vriendelijke vos, een beer die plots opduikt en magisch bloed in haar vingers, moeten ze hun weg vinden door het Woud en gaan ze op zoek naar de Vrouwe om Aloriya te redden. Zullen ze samen het bos levend uitkomen en lukt het om de Vrouwe te vinden om de vloek ongedaan te maken? ❧

Personages
Cerys vind ik een ontzettend leuk personage. Af en toe mag ze best iets zekerder zijn van zichzelf, we horen herhaaldelijk dat ze ‘als hoveniersdochter’ niet zoveel voorstelt (had iets minder gemogen van mij), maar ze heeft toch een grote wilskracht om de mensen om wie ze zoveel geeft te redden. Ze wil echt alles op alles zetten om dit te bereiken.

Vos heb ik zo diep in mijn hart gesloten, ik heb echt een zwak voor … iets wat ik nog niet kan en wil verklappen, want dan is de hele clue eraf. Maar ik kan je beloven dat Vos een prachtig karakter is die veel groei doormaakt.

Beer Vala vond ik ook een leuke toevoeging in het verhaal. Ik heb dit boek gelezen met een leesclub en van veel deelnemers was Vala een van de favorieten. Ik had zelf nog wel iets meer diepgang gewild, zeker gezien haar achtergrond die we later ontdekken.

Wen en Seren zijn personages die ook belangrijk zijn in het verhaal en die getroffen zijn door de vloek. Ik vind het sterk hoe menselijk ze worden neergezet en dan op andere momenten zó goed het contrast is gevormd met hun botteneter-vloek. Hoe gruwelijk ze dan handelen.

Schrijfstijl
De schrijfstijl vond ik erg prettig. Je hoort het vaak, maar dit boek leest zo fijn weg. Ik blijf maar verlangen naar meer en willen weten wat er gebeurt. Sommige mensen in onze leesclub vonden het wat voorspelbaar, en ja je kunt wel een beetje invullen hoe het verhaal af zou lopen, maar ik zou het niet per se voorspelbaar noemen. Het is vlot geschreven, hartverwarmende personages doen het goed, het is op meerdere punten echt spannend en wellicht soms wat duister. Ik vond het ook leuk hoe dit verhaal geïnspireerd was op Beauty and the Beast. Het is niet echt een hertelling te noemen, maar de invloed zit er zeker in.

Daarnaast wil ik zeggen dat het ontzettend leuk is dat we niet alleen vanuit Cerys’ oogpunt een avontuur in gaan, maar dat we af en toe ook door de ogen/vanuit de gedachtegang van Vos het verhaal beleven. Dit geeft echt een extra dimensie aan het verhaal.

Het zal niet als een verrassing komen, maar ik ben echt zo enthousiast over dit boek. Ik vond het een origineel verhaal, het voelde echt als een compleet nieuwe fantasie-wereld, een duister sprookje, met échte ‘monsters’, vloeken en wilde beesten. Even weer wat anders dan het doorsnee koninkrijk en een meisje die prinses blijkt te zijn en een leger moet aanvoeren. Er zitten leuke twists in die het spannend en nieuw houden.

Ik ben om, het is een raadsel of er nog een vervolg komt – waarom mensen hierover speculeren zal je aan het eind van het verhaal ontdekken, maar ik hoop er van harte op. Het is altijd fijn om een nieuwe schrijfster te ontdekken die je toe kunt voegen aan favorieten. Ashley Poston mag zich daar nu zeker bij rekenen! Ik vond het echt een heerlijk verhaal om van te genieten. Een verhaal dat niet al té diep gaat met ellelange geschiedenis, diepgaande politieke stelsels etc, nee. Een boek dat je in een fijne nieuwe wereld laat duiken. Als je besluit het boek te gaan lezen: heel veel plezier! Als je nog twijfel, ik hoop dat ik je hierbij heb kunnen overhalen om een gokje te wagen in deze sprookjesachtige wereld!

Ontzettend bedankt Best of YA voor dit recensie-exemplaar, ik heb ervan genoten!