Recensie: Het geschenk van Happiness

Auteur: Holly Martin
Prijs: €17,50 (Hardcover), €9,99 (E-book)
Pagina’s: 267

Een tijdlang stonden ze zwijgend naast elkaar en keken ze naar de sneeuwpop. Om hen heen viel nog altijd verse sneeuw uit de donkere hemel.
‘Dit is misschien wel het liefste wat iemand ooit voor me gedaan heeft.’
‘Ach, Ruby Marlowe. Als een wortel en wat stukjes houtskool je al zo gelukkig maken, leg je de lat misschien wel erg laag.

☙ Ruby Marlowe komt vlak voor kerst in het dorpje Happiness wonen, haar beste vriendin Willow en vriend Andrew achterna. Ruby is ontzettend gek op kerst en maakt al jaren zelf kerstversiering die ze online en op markten verkoopt. Nu zal ze voor het eerst haar eigen kerstwinkel openen in Happiness. Althans, dat dacht ze. In haar toekomstige winkel is lekkage geweest met enorme waterschade tot gevolg. Daarom moet ze tijdelijk haar winkel delen met Jacob, de broer van Andrew en toevallig de meest aantrekkelijke man die Ruby de afgelopen zomer zo hard probeerde te vergeten. Zal het hen lukken om alle gevoelens die op slag terugkomen opzij te zetten voor hun samenwerking, of is de kerstromantiek die heerst te verleidelijk om te weerstaan? ❧

Oh wat heb ik weer genoten! In de zomer heb ik Het Dorpje Happiness mogen lezen, het eerste deel in deze duo-reeks. Dat was al smullen. Prop dezelfde dosis liefde en feelgood dan ook nog samen met een fantastische kerststemming in één verhaal, en ik ben om. (Het is overigens niet verplicht om het eerste deel te lezen. Het is een leuke toevoeging, maar je kunt evengoed genieten van dit boek als standalone!)

Wat ik weer zo goed vond aan dit boek, is dat het verhaal begint als een luchtige, fluffy romance. Het klinkt zo cliché: twee mensen kennen elkaar uit een hartstochtelijke zomer, ze komen elkaar weer tegen, en ze worden echt verliefd. Ja, natuurlijk gebeurt dit, maar Holly Martin weet precies op het goede moment een zwaarder onderwerp in het verhaal op te nemen. Zowel Ruby als Jacob kampen met een pijnlijk moment uit hun verleden, waardoor ze allebei hun angsten onder ogen moeten zien om hun opbloeiende liefde te laten slagen. Ik zal nog niet verklappen wat, maar dit maakt voor mij echt dat dit boek een extra ster krijgt door meer diepgang.

Om door te gaan op die diepgang: een verleden maakt de personages. Ruby en Jacob zijn twee prachtige personen die hard proberen vol te houden dat ze niemand anders nodig hebben dan zichzelf. Natuurlijk is het tegenovergestelde waar en zullen ze alleen met elkaar hun eigen jarenlange angsten kunnen doorbreken. Jacob staat bekend als de grote flirt, altijd mooie meiden om zich heen en een imago dat hij iedereen kan krijgen. Toch is dit een schild en zit er onder dat masker een gevoelige man die wel degelijk behoefte heeft om zich te settelen. Ook Ruby beweert geen relatie nodig te hebben, ze is zelfstandig en doet zich bijna emotieloos voor als ze over mannen praat. Totdat Jacob op iets persoonlijks stuit wat de ware Ruby beetje bij beetje naar boven laat komen. Dit proces vind ik erg mooi beschreven door het verhaal heen.

Het geschenk van Happiness is het perfecte boek tijdens de feestdagen. Liters liefde, fluffy feelings, een goed verhaal, en dat alles tijdens een witte kerstperiode. Ik ben blij dat ik deze serie van Holly Martin heb mogen lezen in de blogtour van Zomer en Keuning. Zet de kerstboom maar snel op – als je dit nog niet hebt gedaan, dan kun je heerlijk genieten met Het Geschenk van Happiness!

Lees morgen ook de laatste blog van deze tour bij Books, Beers and Beyond en bekijk mijn post ook eens op mijn Instagram!