Recensie: De Gevallen Koning

Auteur: Holly Black
Serie: Elfhame (deel 2 van 3)
Uitgeverij: Boekerij
Prijs: €20,00 (Hardcover), €11,99 (E-book)
Pagina’s: 330

Kus me nog een keer,’ zegt hij, dronken en dwaas. ‘Kus me tot ik het beu ben.❞

Eindelijk is het zover; boek 2 is uit en het verhaal van Cardan en Jude gaat verder. Jude heeft het zo weten te spelen dat ze voor één jaar en een dag zeggenschap heeft over Cardan – de nieuwe koning van Elfhame, en het koninkrijk. Ze moet alles op alles zetten om haar hoofd bij alle politieke spelletjes te houden die aan het hof worden gespeeld. Ondertussen blijft Cardan zich als een verwende puber gedragen, maar moet Jude toch haar best doen om niet voor hem te vallen. Dan blijken deze problemen wel haar minste zorg te worden. Verraad ligt op de loer en dit komt van dichterbij dan verwacht. Als Jude zich niet staande weet te houden en op tijd ontdekt wat er gaande is, kan dit haar hele familie wel eens in gevaar brengen. Ondertussen tikt het jaar en één dag voorbij…

Het boek
Ik wil weer beginnen bij het boek, die prachtig past bij boek 1. Ik vind het super dat er voor gekozen is om de boeken eruit te laten zien als de originele Engelse omslagen. Die zijn namelijk al ontzettend mooi! Dit boek heeft tot mijn verrassing weer iets speciaals: niet alleen zijn de randen van de bladzijden prachtig zilver-glitterend gespoten en zit er weer een mooie turquoise-achtige stoffen kaft onder de omslag verborgen, er is ook weer prachtige art in dit boek! Ditmaal is de art gemaakt door Starbitart. Kijk snel eens op haar Instagram om de prachtige afbeeldingen te zien, of haal het boek in huis natuurlijk!

Het verhaal en de personages
Dan het verhaal zelf! Eerlijk is eerlijk, ik moest er even inkomen. Het eerste deel bevat veel namen, veel politieke spelletjes en veel dingen waar je je hoofd echt bij moet houden. Het was al even geleden dat ik deel 1 had gelezen – april om precies te zijn, dus dat was even graven. Ik was overigens even vergeten wat voor eikel Locke is… (yep, I said it) en ik moet zeggen dat Madoc nog aardig is bijgetrokken. Ja, het is nog steeds een lul – hihi, maar anders.

Ik miste op de een of andere manier de diepgang in het eerste deel van dit boek. Dat klinkt misschien vaag omdat ik net beschrijf dat het vrij politiek was, maar het voelde juist te ingewikkeld. Ik had meer over de band tussen Cardan en Jude willen lezen, meer over Vivi en Eik (ik miste ze!) en wat meer over Elfhame. Gelukkig kwam er in deel 2 veel meer actie en man, toen zat ik er echt helemaal in! Er gebeurd iets ontzettend spannends en hierbij zijn bepaalde personages bij betrokken waar je echt geen zin in hebt, maar dit maar Jude weer extra sterk. Dat vond ik heel tof gedaan. Desondanks zie je opnieuw dat Jude niet eeuwig sterk en allesoverwinnend is. Zoals de quote al doet vermoeden, krijgt ze het lastig om niet op de verleidingen van Cardan in te gaan, en de spannende gebeurtenis maakt haar naast ‘extra sterk’ ook kwetsbaar.

In de recensie over boek 1 noemde ik dat je kon rekenen op ‘een hoop bedrog en achterbaks gedrag’. Ik kan dit keer echt niet anders zeggen. Doe daar nog een flinke schep ‘ziek verraad en leugens’ bij op, en je hebt De Gevallen Koning in handen. Dan is er nog weer een geweldige plottwist die mijn mond deed openvallen, net zoals we in boek 1 ook ineens een plottwist voor de kiezen kregen. Dit einde laat je met een grote drang achter om direct verder te lezen. Het tweede gedeelte van het boek maakt ook echt dat ik het boek toch 4 sterren geef in plaats van 3,5! Helaas moeten we nog even wachten tot april 2021 (maar zie, 2021 wordt hierdoor automatisch al beter dan 2020!).

Klaar voor boek 3!
Yep, ik ben zo klaar voor boek 3. Hoewel ik in het begin van boek 2 dacht dat het een slow read zou gaan worden, vloog ik er opnieuw doorheen en heb ik er toch van genoten! Ik wil zo graag weten hoe het verder gaat, dat Cardan zijn masker afzet en laat zien wie hij nu echt is (honestly, ik weet niet meer wat ik van die man moet denken) en dat Jude eindelijk krijgt wat ze verdient. En hoe zal het verder gaan met Taryn nu ze in het huwelijksbootje met die akelige Locke is gestapt? Ik hoop maar op een goede afloop…

p.s. wist je dat Sharon van Igniting Imaginations een supermooie kaarsjesset bij de boeken heeft gemaakt? Dit ‘Wicked’-kaarsje past perfect bij het tweede boek, maar je kunt ook kiezen uit ‘Cruel’ – passend bij het eerste boek, en ‘Nothing’ – passend bij het derde boek (De Verbannen Koningin).

Daarnaast zijn er ook nog wat andere passende kaarsjes, zoals ‘Faerie Fruits’ en ‘Faerie Lands’. Genoeg keuze dus! De shop is nu even dicht, maar zal in 2021 weer open gaan. Houd haar Instagram dus vooral goed in de gaten!