Recensie: Volhard – Arie Boomsma

Titel: Volhard
Auteur: Arie Boomsma
Uitgeverij: Prometheus
Prijs: €14,99 (Paperback), €8,99 (E-book)
Pagina’s: 222

Vorig jaar, begin mei, besloot ik dat het tijd werd om af te vallen. Ik vond mezelf niet perse dik, maar merkte wel dat ik niet lekker in mijn vel zat. Op datzelfde moment kwam er vanuit werk de mogelijkheid om te gaan sporten met een trainer én kreeg ik de mogelijkheid om 3 maanden een coach te hebben voor een doel naar eigen invulling. The universe was with me, zullen we maar zeggen. Al met al ben ik al een heel stuk afgevallen dankzij alle tips en het extra bewegen. Dan komt het moment dat veel mensen kennen: de eerste kilo’s zijn eraf en ineens gaat het niet meer zo hard. Daardoor verslap je in je motivatie en zo kom je in die cirkel dat het niet meer opschiet. Toen kreeg ik bericht van uitgeverij Prometheus over ‘Volhard’…

Volhard is het nieuwe boek van Arie Boomsma, waarbij hij een helpende hand biedt aan het ‘geduldig bouwen aan gezonde doelen’. Arie neemt een duidelijke stelling in: dit boek is niet geschreven om de beste tips of tricks af te geven (alhoewel ik wel vind dat er supergoede tips in zitten), maar om je inzicht te geven in hoe je iets kunt volhouden. Je bent bijvoorbeeld niet 10kg kwijt na het lezen van dit boek omdat je ineens dé gouden tip hebt gekregen, maar na het lezen van dit boek weet je wel hóe je dit doel het beste kan bereiken op een manier die bij jouw (leefstijl) past.

Waarom?
Het boek gaat over drie belangrijke onderwerpen: gezondheid, voeding en je hoofd. Vooral die laatste is ook interessant: want gezondheid en voeding begint niet alleen bij ‘oke, dan eet ik gezond en ga ik hardlopen’. Er moet ook wat gebeuren in je hoofd, want – zo stelt Arie, ‘om iets vol te houden moet je goed begrijpen waarom we ermee bezig zijn. […] Achter elk doel zit een vrachtlading aan andere motivaties.’ Stel jezelf een paar keer de vraag “waarom”. Waarom wil je zo graag dit doel bereiken? Waarom wil je dat dan precies? Waarom voelt dat zo? Waarom denk je dat? Blijf vragen tot dat je het gevoel hebt dat je echt weet waarom je iets wil. Probeer het zelf maar eens!

Aandacht
En dan begint het. Discipline. Ken je dat? Ja, ik weet precies wat het is, maar het hebben is zó moeilijk! Arie stelt ook dat het iets is waarvan gesuggereerd wordt dat je het nodig hebt om iets te bereiken, maar dat ligt echt wel genuanceerder. Er zouden immers geen duizenden dieetboeken zijn geschreven als het allemaal zo gemakkelijk ging. Daarom wordt het in dit boek beschreven als ‘je aandacht blijven richten op dingen die je wilt zien groeien in het leven’. Arie weet zo in dit boek telkens een negatieve toon van een begrip om te zetten naar iets vriendelijks. Iets wat je kunt begrijpen en wat direct anders voelt. Dat was voor mij een hele fijne benadering! Een mooie quote vond ik dan ook deze:

‘Dat we iets niet kunnen betekent daarom in heel veel gevallen simpelweg dat we er nog niet genoeg tijd aan hebben besteed.’

Toch wat extra tips
Hoewel ik aangaf dat dit boek niet met de gouden tips komt, zit het wel vol met handvaten waar je echt iets aan hebt. Hoe je je doel kunt formuleren, hoe je structuur kunt aanbrengen in je dagelijks leven zodat je aan je doelen kunt gaan werken, hoe je op het gebied van voeding – training – hoofd vooruit kunt komen, hoe je omgaat met tegenslagen en hoe je positief kunt blijven. Ieder van deze onderwerpen heeft een eigen hoofdstuk.

Leuk extraatje: aan het eind van ieder hoofdstuk krijg je toch nog wat extra tips. Spreekt een bepaald hoofdstuk jou echt aan en zou je daar meer verdieping in willen? Arie geeft je een lijstje met Lees-, kijk-, en luistertips. Een lijst met boeken, artikeltjes, podcasts, filmpjes en apps die je kunnen helpen bij jouw doel. Dit maakt het boek ook zo geschikt voor iedereen, ongeacht wat je precies wil bereiken. In dit boek kun je precies het element aanstrepen wat op dit moment op jou van toepassing is. Is je doel over een jaar anders? Dan pak je het boek er gewoon weer bij en zoek je weer een ander behulpzaam stukje op.

Ontzettend fijn boek met goede houvast
Ik vond ‘volhard’ echt een ontzettend fijn boek. Niet alleen over voeding, sporten en discipline, ook het stuk over je slaap- en ochtendritueel bijvoorbeeld vond ik erg interessant. Ik denk dat er voor iedereen, of je nu echt iets groots wil bereiken of misschien al tevreden bent met hoe alles gaat, er zoveel leerzaams zit in dit boek. Inzichten die zo simpel lijken (of ook zijn), maar die je nog niet op deze manier had bekeken. Geheugensteuntjes, waarvan je eigenlijk al wist hoe het moest, maar waarbij je even wakker wordt geschud. Arie Boomsma heeft echt een handige houvast geschreven voor het dagelijks leven. Een boek doe je niet uitleest en weglegt, maar die je er altijd weer even bij kan pakken om iets te vinden wat op dat moment bij je past. Ga hem snel halen in je (online) lokale boekhandel!