Recensie: Het onzichtbare leven van Addie LaRue

Titel: Het onzichtbare leven van Addie LaRue
Auteur: V.E. Schwab
Uitgeverij: Boekerij
Prijs: €24,99 (Hardcover), €13,99 (E-book)
Pagina’s: 576

Weet je,’ had ze gezegd, ‘ze zeggen dat mensen net zo zijn als sneeuwvlokken, allemaal uniek, maar volgens mij lijken ze meer op luchten. Sommigen zijn bewolkt, sommigen stormachtig, sommigen helder, maar geen twee zijn ooit hetzelfde.❞

Wauw, ik weet gewoon niet zo goed waar ik moet beginnen, dus laten we beginnen bij het begin. Iets voor kerst, op de dag dat de harde lockdown werd aangekondigd, wist uitgeverij Boekerij me blij te maken met de mededeling dat ze The Invisible Life of Addie LaRue gingen vertalen. Of ik die wilde lezen… nou en of! Ik had zoveel mensen op bookstagram al gehoord over dit boek. Dat het prachtig was, geweldig, fantastisch, het beste boek van het jaar – of zelfs ooit. Dat zette hoge verwachtingen. Of die het waar hebben gemaakt? Dat zal ik je vertellen.

Er was eens…
Ja, ‘Er was eens…’, want dit boek voelt bijna sprookjesachtig aan. Niet de doorsnee fantasy met magie of onnatuurlijke wezens. Nee, het voelt haast natuurlijk – hoewel niets dit ‘natuurlijk’ is. Adeline LaRue, of liever Addie, weet weet niet precies wat ze wil, maar één ding weet ze zeker: ze wil niet trouwen en gevangen zitten aan het Franse dorpje Villon voor de rest van haar leven. Ze wil meer, ze wil de markten zien zoals haar vader, of liever nog verder. Uit wanhoop sluit ze een deal met een van de oude goden en daarvoor betaalt Addie een hoge prijs.

Inmiddels leeft ze al driehonderd jaar, maar in al die tijd heeft Addie iets in haar deal met de duisternis niet goed doordacht: ze wilde vrijheid. Die heeft ze gekregen. Ze is zo vrij dat, zodra iemand een deur tussen hen sluit, deze persoon haar alweer is vergeten en Addie als een vreemde is. Dit zorg voor moeilijke situaties en Addie weet: alles wat ze aanraakt, meeneemt, zich toe-eigent… het raakt in vergetelheid en ze raakt alles weer kwijt. Toch, ondanks dat ze zich nooit wilde binden, zoekt Addie naar liefde in haar leven – het blijft haar keer op keer steken dat ze weer wordt vergeten. Totdat ze op een dag Henry tegen het lijf loopt en hij de woorden uitspreekt: ‘Ik herinner me je’.

Ontroeren
Het onzichtbare leven van Addie LaRue is zo ontroerend en – ondanks dat het zo’n bijzonder en uniek verhaal is, het voelt ook heel herkenbaar. Het verhaal gaat over verlies, ergens bij willen horen, je gezien en erkend voelen. Thema’s die in het dagelijks leven zo herkenbaar zijn, of je nu in de achttiende of de eenentwintigste eeuw leeft. Je kunt je geweldig inleven in Addie, een jonge vrouw op zoek naar houvast. En wat zo mooi is: ondanks dat ze nergens iets achter kan laten en niemand haar kan herinneren, weet ze zichzelf door middel van kunst vast te leggen in de geschiedenis.

Ook het verhaal van Henry is een hedendaagse herkenning waar veel mensen mee kampen. Een jonge man die zich nooit goed genoeg voelt, geen erkenning krijgt van zijn ouders of broer en zus. Zelfs voor zijn vriendin was hij niet goed genoeg. Depressie is hier een belangrijk onderwerp en dit komt tot uiting in een heftige onthulling richting het einde van het boek.

Tot slot nog de Duisternis. Zelfs onder zijn rol van oude god, van machtige kracht, schuilt een krachtig verhaal van eenzaamheid en verlangen. In dit prachtige boek is ieder eigenlijk op zoek naar erkenning, liefde en het gevoel te worden gezien.

Een geschenk
Het verhaal van Addie is prachtig opgeschreven door V.E. Schwab, die aan het begin van het boek een persoonlijke brief aan ons als lezers richt. Dit was voor mij de vuurdoop van haar verhalen. Ik wilde zo graag iets van haar lezen en om met dit boek als eerste te mogen beginnen, was echt een geschenk. Ik voelde dat ik iedere keer zo graag verder wilde lezen, omdat ik zo werd meegetrokken in het leven van Addie. Door middel van flashbacks leren we hoe ze haar deal is ontstaan en hoe ze de afgelopen driehonderd jaar geworden is wie ze nu is: een krachtige, slimme vrouw.

Schwab schrijft ontzettend fijn en heel beeldend. Je reist naar zoveel prachtige plekken en langs mooie, inspirerende mensen. Dan bedoel ik niet de ellelange beschrijvingen van de omgeving en hoe alles en iedereen eruit ziet, maar iets in Schwabs manier van vertellen zet mijn fantasie op scherp. De aandrang om Addie zelf te tekenen of schilderen was ook zo groot, maar dit heb ik nog steeds niet gedaan. Ik heb zo genoten van dit pareltje en dit boek heeft mijn verwachtingen echt overtroffen. Ik kan me geen beter boek wensen om 2021 mee te beginnen. En zoals V.E. Scwab schrijft over Addie – prachtige woorden: “She showed me that no matter how dark & difficult and long a life feels, it is always worth living.”

Voor wie nog twijfelt, voor de aarzelende mensen die niet zo vertrouwen op hypes: ik snap je – ik vind hypes ook altijd wat ‘overrated’, maar nu moet je toch écht naar je online lokale winkel rennen om dit prachtige boek te halen (en dan heb ik het nog niet eens over de speciale uitgave met fanart, er zijn er maar drieduizend van dus wees snel). Ik weet in ieder geval zeker dat ik dit binnenkort nog veel meer van Schwab wil lezen!

Het onzichtbare leven van Addie LaRue vind je onder andere op de website van Boekerij.