Recensie: Blauwdruk van Geluk

Pagina’s: 256

‘Waar denk je aan?’
‘De liefde.’
‘Oh fuck. Veel te ingewikkeld.’

‘Vind je?’
‘Ja, ik doe er niet meer aan mee hoor. Beetje flirten, beetje fun, daar hou ik van. Liefde is wat je voor je oma hebt.’

Eind december mocht ik van Zomer & Keuning het nieuwste boek van Petra Kruijt ontvangen als onderdeel van een mooie blogtour. Last but not least, mag ik de blogtour afsluiten met mijn recensie én een giveway! Hierover meer onderaan deze blog. Nu eerst: de heerlijke feelgoodroman over Avy!

Het leven van Avy, eigenlijk geboren als Navy (maar hé, wie wil er nu zo heten?), is letterlijk een film. Althans, ze is de dochter van beroemd Nederlands actrice. Haar moeder ging zo ver voor haar rol dat ze écht zwanger werd, zoals haar personage, en de geboorte van Avy kwam hierbij letterlijk op het witte doek. Iedereen op haar pad lijkt haar te kennen, en voornamelijk haar moeder natuurlijk, maar kent Avy zichzelf wel? De mensen om haar heen verwachten dat Amy ook een geweldig actrice zal worden en zal schitteren in een nieuwe film. Dat brengt een grote druk met zich mee. Tot nu toe weet Avy aardig rond te komen van haar werk als schoonmaakster in een mooi hotel, totdat Raoul dit misschien weet te veranderen. Raoul staat op het punt om door te breken in de filmwereld en ziet in Avy de hoofdrol van zijn script – of ziet hij soms iets anders in haar?

Avy en Raoul
In Blauwdruk van Geluk lezen we zowel het verhaal van Avy, als dat van Raoul. Dit is even wennen, in feelgoodromans zijn de mannen vaak niet aan het woord, maar dit is een leuke toevoeging aan het boek. Ik vind Avy een fijn verfrissend personage. Ik heb nog niet veel boeken gelezen die zich afspelen in de filmwereld, eerder in de wereld van boeken en bakkers, dus het is leuk om eens iets anders te lezen. Ik denk dat veel mensen zich wel zullen herkennen in Avy: de druk van de buitenwereld om je te moeten bewijzen, om te worden wat mensen van je verwachten. Iets waar de huidige generatie 20’ers en 30’ers soms veel moeite mee heeft, maar Petra Kruijt laat middels dit verhaal zien dat het veel belangrijker is om jezelf af te vragen: waar word ík nu gelukkig van? Eigenlijk weet Amy dit diep in haar hart heel goed, maar het kan oh zo lastig zijn om dit duidelijk te maken aan de mensen waar je om geeft.

Ook Raoul vertelt zijn eigen verhaal. Raoul is net gescheiden en heeft een zoontje die alles voor hem betekent. Daarnaast is zijn moment gekomen om te schitteren: zijn droom wordt werkelijkheid door de verfilming van zijn script. Toch vindt hij het moeilijk om keuzes te maken. Raoul is iemand die zijn hart volgt en continu strijdt tussen zijn carrière, zijn familie en een nieuwe liefde die zomaar in zijn schoot wordt geworpen.

De band tussen Avy en Raoul verloopt op een hele fijne, natuurlijke manier. No worries voor de mensen die een hekel hebben aan instalove of andere clichés: Deze twee lieve mensen zal je snel in je hart sluiten. Zoals bijna vanzelfsprekend in een feelgood (anders zou het geen feelgood zijn), weet je al een beetje waar het verhaal zal eindigen. Dit heb ik echter niet als storend ervaren, maar juist als een drive om door te lezen: wanneer gaan ze afspreken, wanneer zullen ze zoenen, wanneer komt het goed? En dat is dan ook genieten!

Herkenbaar
Het is iets persoonlijks, maar in dit boek zaten voor mij veel herkenbare plekken. Ik ben voor het grootste deel van mijn jeugd opgegroeid in Soest. Plekken als Amersfoort en het station van Hilversum zijn mij ontzettend bekend en toen het ging over Laren en de La Place, wist ik precies waar Avy door de straten liep. Daarnaast heet mijn vader ook Leo (dit kom je vanzelf tegen in het boek) en heeft hij op de Vredestraat in Laren op school gezeten. En ja hoor, Erik, de vriend van Meia, zo heet mijn vriend ook. Toeval bestaat niet, toch? Altijd leuk als je zoiets tegenkomt in een boek, wilde ik even kwijt.

Buiten die leuke feitjes, kon ik me gewoon erg goed verplaatsen in Avy. Niet dat mijn ouders van mij verwachtten dat ik een bepaalde baan zou krijgen, maar het is zo’n altijd zeurende druk van ‘de maatschappij’ en de mensen om je heen (of dit nu dichtbij of veraf is) die van alles van je verwachten. Je moet een goede baan hebben, heb je al een relatie, woon je al op jezelf, verzin het maar… Ik vond het mooi om te zien hoe Avy hiermee omgaat, maar ook Raoul. Uiteindelijk lukt het ze allebei om hun dromen waar te maken en dichter bij zichzelf te komen. En dat met behulp van elkaar.

Giveaway
Heeft mijn recensie je nu enthousiast gemaakt? Vanmiddag komt er een giveaway van dit boek online op mijn Instagram: Booksandsparkles. Hou mijn account in de gaten en lees daar hoe je kans maakt op Blauwdruk van Geluk! Meedoen kan t/m zondag 24 januari.

Alle andere blogs kun je hier vinden: Zomer&Keuning Blogtour.