Recensie: Alles wat ze aanraakt

Titel: Alles wat ze aanraakt
Auteur: Jennifer L. Armentrout
Prijs: €9,99,- (E-book) (verschijnt ook als luisterboek)
Pagina’s: 255

Ik draaide mijn hoofd weer, knipperde. De plek waar de jongen had gestaan, was leeg. De gang was smal en lang. Hij kon onmogelijk zomaar verdwenen zijn. En het was overduidelijk dat Adam hem echt niet had gezien. Begon ik nu ook al gek te worden?

In februari ontving ik van uitgeverij Zomer & Keuning het recent vertaalde boek van Jennifer L. Armentrout, Alles wat ze aanraakt. Ik zeg hier boek, omdat we voor de blogtour een gedrukt boek hebben ontvangen, maar met dit boek is iets speciaals aan de hand: hij verschijnt namelijk alleen als e-book en luisterboek. Superexclusief dus! Hierbij wil ik ook nog even melden dat ik nog nooit iets van Armentrout heb gelezen, dus ik ben nog niet bekend met haar schrijfstijl en personages. Megabenieuwd dus, want ze is zeker een grote naam in de YA-wereld!

Embers leven staat van de een op de andere dag ondersteboven. Letterlijk. In een ongeluk gaat ze dood, maar op wonderbaarlijke wijze heeft haar op dat moment driejarige zusje haar weer tot leven gewekt. Dit is echter niet zonder consequenties. Al twee jaar lang leeft ze met een vloek: al het levende wat ze aanraakt, gaat dood. Nooit zal ze haar zusje kunnen aanraken, verliefd worden en zoenen zoals andere leeftijdsgenoten, of zelfs maar een plant in leven houden. Dan duikt opeens de mysterieuze Hayden op (let op: een beetje Twilight-vibes hier!). Hij vertelt haar af te weten van haar ‘gave’ – zoals hij het noemt, en zegt dat hij haar kan helpen. Ember komt terecht in een heel andere wereld waar niets is wat het lijkt. Kan ze Hayden vertrouwen en zijn de mensen om hen heen echt wie ze zeggen dat ze zijn?

Ik moet eerlijk zeggen, de eerste paar hoofdstukken was ik nog niet zo onder de indruk van het verhaal. Het voelde een beetje als een typisch tienerboek met mooie gespierde jongens met donker haar die natuurlijk verliefd worden op de hoofdpersoon, en een probleempje wat dit tegenhoudt. Gelukkig bleek het verhaal toch meer diepgang te hebben. Van een romantisch tienerscenario duiken we plotseling in een iets wat meer lijkt op een detective. Toen kon ik ook niet meer stoppen met lezen. Ik wilde net als Ember precies weten hoe de vork in de steel zat, wat er nu allemaal gaande is en antwoord op alle vragen!

Ik vind dat dit hele complot-gedeelte goed is uitgedacht. Je hebt hier en daar wel vermoedens, maar toch wordt je weer even op het verkeerde been gezet en ontknoopt het volgende dilemma zich weer. De personages vond ik iets minder diepgang hebben. Ik had graag meer gelezen over de side-characters of over Olivia, Embers zusje. Ember en Hayden staan echt centraal in dit verhaal en daar had dus net iets meer uitgehaald kunnen worden, zoals misschien een voorzichtige vriendschap die toch opbloeit of een mooi dialoog tussen Ember en een side-character. Het bleef een beetje ‘de hele wereld vs. Ember’.

Ondanks de wat missende diepgang in de personages, vond ik het boek wel heel leuk om te lezen. Er zit een goed verhaal in dat ook redelijk snel vordert – hierdoor blijft het spannend en wil je alsmaar doorlezen om te weten wat er nu echt is gebeurd. Een lekkere weglezer voor iedereen die geen zin heeft in een ingewikkelde nieuwe fantasy-wereld, maar wel houdt van intriges, puzzelstukjes oplossen, een vleug romance en een vlot verhaal!

Giveaway
Heeft mijn recensie je nu enthousiast gemaakt? Dan heb ik goed nieuws! Bij My Winged Books kun je namelijk een exemplaar van het e-book winnen! Hoe? Ga snel naar haar instagrampagina, de foto van Alles wat ze aanraakt, en doe mee!

Alle andere blogs kun je hier vinden: Zomer&Keuning Blogtour.