Recensie: Wandellust – Twan Huys

Titel: Wandellust
Auteur: Twan Huys
Uitgeverij: Prometheus
Prijs: €19,99,- (Hardcover)
Pagina’s: 232

❝ Iedere dag sta ik om zes uur op voor een lange tocht door het besneeuwde landschap. Het is stil hier. Langzaam verdwijnt het rumoer in mijn hoofd en knapt mijn humeur op. Het is precies zoals de Griekse arts Hippocrates 2400 jaar geleden al zei: ‘Wandelen is het beste medicijn’. ❞

Toen uitgeverij Prometheus mij vroeg om een blogtour te organiseren voor Wandellust, hoefde ik niet lang na te denken. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander ‘wandelen’ inmiddels aan zijn lijst hobby’s toe kan voegen. Met alles gesloten, geen pretparken en musea te bezoeken, geen familiefeestjes of spelletjesavonden met vrienden, keren we ons massaal naar de natuur die altijd voor ons open is. Als we maar afstand houden natuurlijk. Dit nieuwe boek van Twan Huys, met als zeer passende titel Wandellust, komt als geroepen!

Niet alleen maar wandelroutes
Om te beginnen heeft het boek een prachtige omslag waarop we Twan op het strand zien lopen. De omslag spreekt aan en het mag niet ongenoemd blijven: zodra je het boek opent komt er een ontzettend vrolijk schutblad tevoorschijn vol vogels. Dan begint het verhaal. Ja, ik zeg verhaal, want iedere route volg pas na een persoonlijk verhaal met iemand waar Twan mee in gesprek is geweest. Zo begint de eerste route van het boek met een persoonlijk verhaal. Over zijn familie, de plek – Vijlen, Zuid-Limburg, waar ze al drie generaties lang met elkaar wandelen. De persoonlijke verhalen maken dat de wandelroute die na vier bladzijden volgt, ineens niet zomaar een wandelroute is. Het is een wandelroute geworden met een persoonlijk verhaal.

In dit boek lezen we niet alleen over Twan en zijn familie, maar ook wandelen met herinneringen aan Jan Wolkers op Terschelling en naar Gaasterland met Geert Mak, ‘hiken’ met Jane Goodall in het Leersumse veld en een middag met Herman Vinkers in het Springendal. We lezen, met een vleugje humor, over zijn leven en waarom hij zoveel plezier haalt uit wandelen. Ook daarna volgt een zeer gedetailleerde route waarbij verdwalen toch haast onmogelijk lijkt. Ook leuk: bij iedere route is een ‘pleisterplaats’ aangegeven. Een leuke plek waar je kunt lunchen, koffie kunt drinken, even een pauze kunt nemen. Zeker als er straks hopelijk weer een terrasje open is, is dit een ontzettend fijne toevoeging aan de wandelroute.

De Wandelroutes
De routes liggen verspreid door heel Nederland: een paar in het midden van het land, een aantal in Limburg, een paar rondom het IJsselmeer en zelfs twee op de eilanden. De routes zijn tussen de 3 en 16 kilometer, waarbij de meesten rond de 9 á 10 kilometer lang zijn. Dit is volgens het boek ongeveer 2,5 á 3 uur wandelen en dus een mooie afstand. Soms worden er meerdere routes gegeven met verschillende afstanden naar eigen keus. Iedere route bevat een duidelijk beginput met een adres of een lokale plek, zodat navigeren geen probleem is.

Naast dat Twan met bekende namen op pad is geweest, maakt hij ook een aantal wandelingen met bijvoorbeeld boswachter Thijmen van Heerde, waardoor we meer leren over een bepaald natuurgebied van de wandeling. De Duivelsberg in dit geval. Dit maakt een wandeling meteen leuker: wanneer je zelf deze wandeling maakt na het lezen van dit interview, zal je bepaalde punten herkennen, hoor je jezelf misschien wel leuke weetjes citeren aan je medewandelaars. Zo wordt je wandeling niet alleen leuker, maar ook leerzaam en wie weet uit dit zich tot gesprekken die je eerder niet zou hebben.

Prachtige foto’s
Naast indrukwekkende en leerzame verhalen, goed uitgestippelde routes en leuke trekpleisters, zit dit boek ook vol met mooie natuurfoto’s. Ieder nieuw hoofdstuk en route begint met een prachtige foto van het gebied. Daarnaast bevat ieder verhaal ook persoonlijke foto’s van degene die zijn of haar verhaal doet. Dat maakt het boek heel persoonlijk en een plaatje om naar te kijken.

Het boek is door de mooie kwaliteit misschien niet het lichtste om mee te nemen in je rugzak, maar je kunt het verhaal van te voren lezen en de routes bijvoorbeeld fotograferen, even een kopietje maken of overschrijven. Zo kun je makkelijk samen met Twan op stap! Helaas heb ik nog niet de gelegenheid gehad om zelf een wandelroute te lopen, maar ik hoop daar binnenkort snel verandering in te kunnen brengen. Ik heb er zin in, jij ook?

Over Twan Huys
Twan Huys (Sevenum, 1964) is journalist en schrijver. Hij was jarenlang werkzaam als presentator van Nieuwsuur. Ook bedacht en presenteerde hij het programma College Tour. Hij publiceerde eerder onder andere de boeken Ik ben een New Yorker, Over geluk en De Clintons. Momenteel is hij presentator van het tv-programma Buitenhof.

2 gedachten over “Recensie: Wandellust – Twan Huys

1. Wat een fijne recensie om te lezen zeg! Mooi geschreven en leest fijn weg. En wat is je website mooi! Heel gaaf zo met de kleuren, past echt bij je website naam

Like