Recensie: Koning van het Sintelwoud

Titel: Koning van het Sintelwoud
Auteur: Jen Minkman
Prijs: €15,99,- (Hardcover), €10,99 (E-book)
Pagina’s: 179

❝ De tweelingzussen Vasilisa en Morana wonen diep in het bos vlak bij de rand van het mysterieuze Sintelwoud. Morana is voorbestemd om op haar zeventiende verjaardag te trouwen met de koning van het Sintelwoud. Vasilisa is bang voor dat moment, omdat ze dan haar zus voor altijd kwijt zal raken.

Op de dag van het festival van Zwartzon wordt Vasilisa echter door magie het Sintelwoud ingelokt en ontspint zich een heel ander verhaal dan waar ze altijd in geloofd heeft. Want soms is de weg van de legende die jou verteld is niet het pad dat je moet volgen… ❞

Begin deze maand kreeg ik een prachtig pakketje van Hamley Books binnen waarin Koning van het Sintelwoud zat. Wat een plaatje is de cover, echt prachtig en helemaal in lijn met de fantasy-boeken-look (als die bestaat, maar zo’n gevoel kreeg ik er bij). De cover krijgt van mij alvast een dikke tien! Dan over naar het verhaal…

Koning van het Sintelwoud vertelt het sprookjesachtige verhaal van de tweelingzussen Vasilisa (Vassa) en Morana. Morana weet niet beter dan dat ze op haar zeventiende eindelijk het koninklijke leven zal gaan leven, omdat ze dan zal trouwen met de mysterieuze koning van het Sintelwoud. Toch, naarmate de belangrijke dag van het huwelijk dichterbij komt, begint Morana zenuwachtig te worden. Ze zal haar lieve moeder en zusje niet meer zien, en hun beste vriend Ivan… het vreet aan haar. Vassa kan zich niet voorstellen hoe Morana zich moet voelen, om van de een op de andere dag alles achter te laten en niet terug te keren, naar een plek te gaan – naar een man, die ze nog nooit heeft gezien. Dan, op de ochtend van het huwelijk, wil Vassa haar zus zoeken die buiten wandelt, nog één laatste moment samen. Ze zet voet in het woud, maar wat Vassa daar ontdekt, zal alles voorgoed veranderen…

Young Adult of Sprookje?
Het boek is Young Adult (YA), waardoor mijn verwachting van het verhaal wellicht anders was. Veel YA-fantasy bevat veel actie, oorlogen, soms vrij expliciete scenes… die diepgang miste ik in dit verhaal. Dit boek zou goed geschikt zijn voor de beginnende YA lezer, 12/13 jaar. Na het lezen, was ik zeker niet ontevreden, maar mijn verwachting was echter anders. Als er iets als ‘(Russisch) sprookje’ had gestaan, dan was dit echt een voltreffer! Het verhaal vind ik namelijk erg mooi en voelt echt als een prachtig sprookje, heel fantasierijk.

Ik heb niet eerder iets van Jen Minkman gelezen, maar ik vind haar schrijfstijl wel heel fijn. Ik moest even wennen aan wat termen, omdat later pas het kwartje viel dat dit geen zelfbedachte fantasy-woorden waren, maar Russische termen. Heel tof! Ik ben nooit zo fan van boeken met allerlei bedachte ‘mooie woorden’, maar doordat het een schakeling heeft met Russisch, is dit door Jen heel origineel gedaan. De hele wereld is een afspiegeling van een romantisch, oud Rusland (Ruslan genaamd). Fantastische wezens als elven en nimfen zijn op een heel natuurlijke manier verweven in het verhaal, en het voelt alsof je een legende of mythe leest die zomaar echt overgeleverd had kunnen zijn van generatie op generatie.

Plot twist!
Er zat echt een gave plottwist in het verhaal. Je weet dat er iets gaat gebeuren en je probeert vanalles te verzinnen hoe het dan zal lopen, maar dit had ik niet bedacht en daar hou ik van! Vanaf dat moment had ik ook wat meer actie verwacht, wat events die moeizaam zouden verlopen, maar vrij veel liep in een keer goed of was zeer snel opgelost. Ik denk dat er daarom meer uit het verhaal gehaald kon worden, meer diepgang, meer verkenning van de personages, meer spanning. Toch heeft het verhaal een mooie boodschap: niet zomaar je neerleggen bij hoe het leven loopt, neem de touwtjes in eigen handen en strijd voor wat en wie je belangrijk vind!

Al met al geef ik het boek toch een mooie 3 sterren. Het is echt een mooi sprookjesachtig verhaal, voor iedere lezer die houdt van een lieflijke en fantasierijke vertelling en op zoek is naar een boek dat fijn wegleest tussen alle complexe dingen in die zich al in het dagelijks leven afspelen. Stap het boek in, stel je open, niet met de verwachting van steenharde complexe YA, maar een prachtige vertelling van een Russisch sprookje, geschikt voor de wat jongere YA-lezers.

3 gedachten over “Recensie: Koning van het Sintelwoud