Recensie: Unsinkable

Titel: Unsinkable
Auteur: Lotte van den Noort
Taal: Nederlands
Prijs: €18,99 (Hardcover), €12,95 (Audio), €10,99 (E-book)
Pagina’s: 380

“Wat ik je nu ga vertellen is gevaarlijk. Ik heb lang getwijfeld of ik het je wel moest vertellen, maar het zij zo. Als ik niks zeg, ga je alsnog naar Amerika en…”

Iedereen kent het wereldberoemde verhaal van de Titanic. Het ‘onzinkbare’ schip en de ijsberg. De grote ramp. Of de prachtige maar emotionele rollercoaster tussen Rose en Jack. Maar dit verhaal, Unsinkable, gaat over een echt bestaande theorie waardoor je nooit meer hetzelfde aan de Titanic zult denken…

Lotte van den Noort heeft maanden onderzoek gedaan naar de Titanic en deze nieuwe theorie, om daar vervolgens een prachtig verhaal over te schrijven. We volgen het leven van de zeventienjarige Katherina, die zichzelf tegenwoordig Kitty noemt. Kitty verkeerde altijd tussen de eerste klasse: bezat alles wat haar hartje begeerde, de mooiste jurken en spulletjes, bedienden en een gouvernante die voor haar zorgden, nooit hoefde ze te werken. Totdat haar vader de fout in ging en ze door een verkeerde belegging alles verloren. Wanneer Kitty de kans krijgt om op de Titanic te werken als kamermeisje en zo samen met haar verloofde Benedict een nieuw leven te beginnen, neemt ze die kans met beide handen aan. Totdat haar broer Colin, die bij de White Star Line werkt aan de bouw van de Titanic, haar heel nadrukkelijk verzoekt om alsjeblieft niet mee te varen… hij draagt een groot geheim met zich mee wat alles zal veranderen.

Schrijfstijl, personages en verhaallijn
Wauw, ik heb eerder een boek van Lotte gelezen (Bloedjuweel) en ik ben toen al verliefd geworden op haar beeldende en soepele verhalende stijl, maar Unsinkable sloeg alles. Het is lang geleden dat ik een boek in één ruk heb uitgelezen, maar dat is precies wat er gebeurde.

Hoewel Kitty het eerste hoofdstuk start als een onzeker meisje dat boos is op alles en iedereen, en haast naar het arrogante toe reageert op haar omgeving, verandert ze al snel in een personage om van te houden. Zodra ze heeft besloten om naar Amerika te gaan en op de Titanic te gaan werken, zie je dat ze een missie heeft en weer gaat geloven in zichzelf en een mooie toekomst. Het laat haar opbloeien, zeker wanneer ze een nieuwe (en eerste) vriendin maakt: Maggie. Maggie is ook echt een meisje om van te houden en doordat de personages zo goed zijn, wordt het boek alleen maar spannender.

We weten allemaal hoe het verhaal van de Titanic eindigt, maar dit keer hebben we niet Jack en Rose om voor te vechten, maar Kitty, Maggie en nog een paar liefhebbende personages. Het is vreemd hoe je hoopt dat de Titanic in dit verhaal niet zal zinken, maar de klap komt weer net zo hard aan, omdat je meekijkt vanuit de ogen van een kamermeisje. Het is weer net zo spannend en je proeft de vreselijke sfeer van het grote drama dat plaats vindt. Het was lastig om de laatste hoofdstukken zonder betraande ogen te lezen.

Titanic: nooit meer hetzelfde
Ik zei het al even, maar het verhaal over de Titanic zal nooit meer hetzelfde zijn. De theorie die Lotte ontdekte en besloot om over te schrijven, grijpt je als een mokerslag en komt als een echte plottwist binnen. Het verandert alles en laat je met een groot twijfelend gevoel achter: wat als dit het is, wat als dit het ware verhaal is? Het zal me voorlopig niet meer loslaten, want het heeft me voor de volle 100% gegrepen. Als je ook maar een beetje geïnteresseerd bent in de Titanic: Ga. Dit. Lezen!

2 gedachten over “Recensie: Unsinkable

1. Hoi Leuk om jouw recensie te lezen. Was al geïnteresseerd in dit boek, maar ga het nu definitief op mijn lijstje zetten.
    Misschien neem ik het ook op in mijn zomerboekentips in een van mijn volgende blogposts.