Recensie: Hij Die Niet Bestaat

Auteur: Valentijn Ringelberg
Serie: De Raad van Vha’Rymn (novelle)
Uitgeverij: Hamley Books
Prijs: €15,99 (Hardcover) | €10,99 (E-book)
Pagina’s: 134

Terug naar Vha’Rhymn
Wat was het fijn om weer een boek van Valentijn te mogen lezen! Ik herinner me dat ik in het begin van zijn eerste boek uit de serie, Voorbij het Wederwoud, een beetje sceptisch was. Veel mensen herkennen wel dat ze even moeten inkomen bij een nieuwe kennismaking met een schrijver, maar komen vaak ook snel tot de conclusie dat het verhaal supertof is en de moeite waard! Dat had ik precies, en zo dook ik dus vol enthousiasme in de nieuwe novelle, Hij Die Niet Bestaat. Meer over Kojvo, die in Voorbij het Wederwoud de titel ‘kinderdoder’ draagt. Ik was al die tijd al zo benieuwd hoe hij hier nu aan gekomen was, want dat blijft een groot mysterie! Hij Die Niet Bestaat geeft eindelijk het verlossende (en hartverscheurende) antwoord. hij Die Niet Bestaat gaat een stuk terug in de tijd en speelt zich af vóór Voorbij het Wederwoud

De achterflaptekst
De O’khani Kojvo groeit op onder het toeziend oog van zijn moeder op de Zoutsteppe. Ze leert hem jagen, voor zichzelf opkomen en zichzelf nuttig te maken in hun troep. Toch zijn er andere O’khana die het op Kojvo gemunt hebben. Iets dat alles te maken heeft met het verleden van zijn moeder. Wanneer er op een dag een groepje welpen uit de troep worden meegenomen heerst er onrust op de Zoutsteppe. Ook de band tussen Kojvo en zijn moeder Deneh wordt op de proef gesteld als de O’khana worden opgezocht door hun gezworen vijanden: de Mensen. Als jonge jager zal Kojvo de sturing van zijn leven in eigen handen moeten nemen, een beslissing die hem niet gemakkelijk af zal gaan. Hij begint aan een nieuw avontuur die hem uiteindelijk de verschrikkelijke titel van Kinderdoder op zal leveren. Maar waar heeft hij die wrede bijnaam aan te danken?

Hij Die Niet Bestaat heeft me aangenaam verrast, en dat voor een redelijk dun boek, een novelle. Ik heb het gevoel dat ik veel meer heb gelezen dan die 134 pagina’s en ook heel veel nieuwe informatie heb gekregen die ook weer nieuwe kennis geeft voor de boekenserie zelf. Het voelde bijzonder om te lezen vanuit de groep O’Khani, het voelde bijna alsof ik een scene uit de Lion King binnen stapte. Stiekem zie ik de O’Khani ook wat leeuwachtig voor me, ik ben superbenieuwd hoe ze er in Valentijns hoofd uit zien (hint?! ik zag dat je van digitaal tekenen houdt)!

We volgen Kojvo van kleine, zwakke welp, tot aan de rol van Sentinel die hij door een roekeloos moment heeft aangenomen. De rol gaat hem goed af en we vinden in Kojvo een liefdevolle partner en goede steun voor Oqoa, de hogepriesteres die tussen de mensen leeft. Het is Oqoa’s droom en grootste wens om de O’khani met de mensen te kunnen verzoenen, om ze samen in vrede te laten leven, maar het blijkt nog niet zo gemakkelijk om de verschillende volkeren hiervan te overtuigen. Wanneer er hulp uit een onverwachte hoek komt, worden de twijfels groter, maar Kojvo en Oqoa willen alles op alles zetten om hun doel te bereiken. Tot de grootste tegenslag in hun leven alles op z’n kop zet…

Ik vind het altijd zo knap hoe iemand een heel complot kan uitdenken en dan ineens een plottwist kan droppen zonder dat je het door hebt. Misschien was het voor sommigen al van verre te zien aankomen, maar ik zat zo in het verhaal dat ik het niet zag. Ineens begonnen alle alarmbellen te rinkelen, viel alles op z’n plek en wilde ik het boek door de kamer smijten (niet gedaan natuurlijk). Heb je wel eens dat je je zo machteloos voelt als je zo’n onrechtvaardig stuk lees in een boek? Nou dat dus.

Ik heb genoten van deze toevoeging aan de serie. Het was heel fijn om Kojvo beter te leren kennen en ik hoop dat we hem nog tegen mogen komen in het volgende boek. Met goede afloop alsjeblieft? Het is een novelle die je niet gelezen hoeft te hebben om Voorbij het Wederwoud of het vervolg, Als het duister roept, te kunnen begrijpen, maar ik vond het zeker de moeite waard. Nu maar hopen dat het snel oktober is en we weer terug kunnen naar Vha’Rhymn. Eigenlijk rest mij nog maar één vraag: was het de thee?

Een gedachte over “Recensie: Hij Die Niet Bestaat