Recensie: De genezer van Zalindov

Titel: De genezer van Zalindov (The Prison Healer)
Auteur: Lynette Noni
Uitgeverij: Meulenhoff Boekerij
Prijs: €20,99 (Hardcover), €12,99 (E-book)
Pagina’s: 394

“Voorzichtig. Voorzichtig. Voorzichtig. De woorden kwamen niet van haar vader, haar moeder of iemand anders. Ze kwamen niet uit een herinnering. Ze waren van Kiva aan zichzelf. Haar enige regel in Zalindov was dat ze geen vriendschappen wilde sluiten, want ze zou iedereen toch weer kwijtraken.”

Bij sommige boeken weet je gewoon niet hoe te beginnen met erover vertellen. De rollercoaster aan emoties die verhalen teweeg kunnen brengen en die nog dagen blijven hangen… de welbekende ‘book hangover’! De genezer van Zalindov is daar een ontzettend goed voorbeeld van. Namens uitgeverij Boekerij mocht ik deze gave fantasy van Lynette Noni als een van de eersten in het Nederlands lezen. Na het lezen van de achterflap werd ik erg nieuwsgierig en ik heb al een beetje verklapt dat ik best heel enthousiast was over dit boek, dus ik zal je snel vertellen waarom!

Waar gaat het boek over?
De zeventienjarige Kiva Meridan zit al tien jaar vast in Zalindov: de beruchtste gevangenis van Wenderall, waar slechts weinigen levend uit komen. Ze heeft inmiddels een rol als genezeres, de enige binnen de gevangenis, en -crimineel of niet, Kiva zorgt voor iedere gevangene. Als de terminaal zieke koningin van de rebellenbeweging Zalindov wordt binnengebracht, krijgt Kiva de taak om haar lang genoeg in leven te houden voor de Elementproef: een toernooi van vier proeven die gebaseerd zijn op de elementen. Deze proef is al 20 jaar niet meer uitgevoerd, lleen de gevaarlijkste criminelen krijgen deze straf: ze zullen onder de meest extreme omstandigheden lucht, vuur, water en aarde moeten trotseren om vrijgesproken te worden. Gebukt onder deze verantwoordelijkheid ontvangt Kiva een gecodeerd bericht van haar familie, met één duidelijke boodschap: ‘Hou haar in leven. We komen eraan.’ De rebellenkoningin kan met geen mogelijkheid meedoen aan het toernooi zonder te sterven en Kiva besluit haar eigen leven op het spel te zetten door in haar plaats mee te doen. Als ze wint zal niet alleen de koningin, maar ook zijzelf haar vrijheid terugkrijgen. Alleen heeft niemand het toernooi ooit overleefd.

Hongerspelen vs. oude Fae-magie
Wanneer je die omschrijving leest, krijg je misschien direct Hongerspelen-vibes. Heel logisch! ‘I volunteer!’, schreeuwde Katniss meteen om haar zusje te redden. In dit geval is het Kiva die zichzelf opoffert om het kleine beetje hoop dat ze nog over heeft een kans te geven. Kiva hoeft geen afgesloten arena in, maar krijgt vier elementtesten waarbij ze vooral zelf op de proef wordt gesteld. Desondanks weer iedereen dat niemand de proeven ooit overleeft. Daarnaast hebben de boeken ook iets weg van de Fae-verhalen zoals geschreven voor Sarah J Maas en Holly Black. Er is een eeuwenoude elementenmagie die alleen nog stroomt door het bloed van de koninklijke familie. Hoe zal het voor Kiva, of ieder die ooit de elementproef heeft moeten doen, dan ooit mogelijk worden het te overleven?

Kiva, Tipp, Naari en Jaren
Het is heerlijk om een mix te lezen van een paar van mijn favoriete series. Vanaf bladzijde één zat ik aan het boek vastgeplakt, want Kiva is een heel interessant personage. Ondanks het feit dat ik me, gelukkig, niet kan voorstellen hoe haar situatie is – leef je ontzettend met haar mee. Het is zo knap hoe ze zich al tien jaar staande heeft weten te houden door haar positie als genezer, en hoe ze geen onderscheid maakt tussen alle gevangenen. Ze doet wat ze moet doen en probeert zich zo min mogelijk aan iets of iemand te binden. Alles is tijdelijk. De enige die Kiva enigszins vertrouwt is de aandoenlijke jonge, stotterende Tipp, die er niets aan kon doen geboren te worden in Zalindov en in Kiva een zorgzame vriendin ziet.

Toch beginnen dingen te veranderen wanneer een nieuwe bewaakster, Naari, het voor Kiva opneemt. Niet alleen (zelf)vertrouwen en nooit opgeven zijn grote thema’s in dit boek, ook andere heftige thema’s als geweld, misbruik en dood komen voor in dit boek en worden niet zomaar uit de weg gegaan. Via de band met Naari, maar ook met een nieuw binnengebrachte gevangene Jaren worden deze thema’s op een goede manier besproken en komt er ook verwerking en een groei aan vertrouwen aan te pas. Dit maakt het verhaal niet alleen spannend, maar ook puur.

Kiva is het niet gewend dat mensen om haar geven, laat staan ze in vertrouwen te nemen. De aantrekkelijke Jaren ziet dit echter anders en dit geeft het verhaal net de kleine spanningstwist. Hoewel de band tussen Jaren en Kiva niet voorop staat, is het fijn om te lezen hoe Kiva langzaam mag gaan geloven dat er meer is om voor te lezen. De opbouwende vriendschap tussen Naari en Kiva is zó goed. Het voelt als een hele unieke vriendschap, zeker omdat deze tussen een bewaker en gevangene is, maar het contrast tussen de ijskoude en steenharde gevangenis en de subtiele warmte en zorgen van Naari maakt hen zo sterk samen.

Het verhaal en de schrijfstijl
Het feit dat ik vanaf de eerste bladzijde al niet meer kon stoppen, zegt genoeg. Al heel snel vormde zich een hele film voor mijn ogen, door de fijne beeldende schrijfstijl van Lynette Noni. Lynette is zo goed in de emotionele punten aanspreken en weet precies waar de zwaktes van de lezer liggen. Hoewel je misschien kunt vermoeden waar het verhaal heen gaat, je weet echt niet hóe het zal verlopen. Iedere keer duikt er weer een nieuw element of personage op die doet verrassen, waardoor Kiva weer een stapje verder komt. Van het begin tot eind blijf je geboeid en geroerd door de vechtlust; hoop je samen met Kiva Zalindov te kunnen verlaten. Of dat haar ook lukt…?

De genezer van Zalindov zal je lang blijven vasthouden, of je dit nu wil of niet. Het harde, koude gevangenisleven in contrast met de opbouwende vriendschappen maken het verhaal zo puur en realistisch, ondanks het feit dat de wereld vol magie zit. De spanning loopt per hoofdstuk meer op en de personages zullen een grote indruk achterlaten. Na het lezen van dit krachtige verhaal moet je jezelf even wakker schudden naar de realiteit, hello ‘book hangover!’. Dit boek is gewoon steengoed en zal je absoluut niet teleurstellen!

Boekerij / Best of Fantasy, heel erg bedankt dat ik ambassadeur mocht zijn voor dit toffe boek! Hij staat in mijn top-3 favoriete boeken van 2021!

2 gedachten over “Recensie: De genezer van Zalindov