Recensie: Uit Bloed en As

Titel: Uit Bloed en As
Originele titel: From Blood and Ash
Auteur: Jennifer L. Armentrout
Prijs: €25,00 (Paperback), €11,99 (E-book)
Pagina’s: 541

From Blood and Ash is al een hele tijd een van de meest populaire boeken op Instagram. Toen ik zag dat Zomer & Keuning dit boek zou gaan vertalen, heb ik me zo snel mogelijk ingeschreven voor deze booktour! Ik was zo nieuwsgierig waar iedereen zo enthousiast over was, wie Poppy en Hawke waren en waarom mensen dit boek hadden verslonden. Nou, daar ben ik inmiddels achter en ik vertel je er graag over!

De achterflap
Poppy heeft nooit zeggenschap gehad over haar eigen leven. Als Maagd van het koninkrijk Solis leeft ze alleen: ze mag nooit worden aangeraakt, niemand mag haar gezicht zien, ze mag geen vrienden hebben en ze mag nooit alleen het kasteel verlaten. Poppy wordt continu herinnerd aan haar plicht aan de goden en de hele toekomst van Solis rust op haar schouders. NO PRESSURE. Dan ontmoet ze Hawke, een wachter die ervoor moet zorgen dat Poppy haar plichten zal volbrengen, én iemand die haar hoofd en hart totaal op hol brengt. Hij laat haar twijfelen aan alles waar ze ooit zo zeker van was. Maar als een gevallen koninkrijk plotseling opstaat en terug wil nemen waar het recht op denkt te hebben, gaat dat niet zonder geweld. Poppy moet in actie komen, nu haar ooit zo veilige wereld langzaam afbrokkelt.

Het boek
Voordat ik verder in ga op het verhaal, laten we het hebben over het boek! Want dit is niet zomaar een editie… nee, dit is de special edition met prachtige rode sprayed edges, werkelijk prachtige art aan de binnenkant van Bxromance en een extra grote uitgave zodat je extra goed van al het moois kunt genieten. Alle liefde voor deze uitgave!

Het verhaal en de personages
Jennifer L. Armentrout zet in Uit Bloed en As een ijzersterk eerste deel neer in deze nieuwe Bloed en As-trilogie. We leren Poppy kennen als de Maagd van Solis, maar hoe verder het verhaal vordert, hoe meer twijfels je erbij krijgt. Alle tweede zonen en dochters worden op een bepaald moment ‘verheven’, geschonken aan de goden, maar het blijft een mysterie wat er nu precies gebeurt. Poppy zit als enige – zo voelt het, niet te wachten op haar Verheffing, maar ze moet oppassen dit niet hardop uit te spreken. Zeker niet als de Maagd. Ze voelt zich niet bijzonder en zeker niet uitverkoren, het voelt als een straf om nergens bij te mogen zijn, geen echte vrienden te mogen hebben, er niet op uit te kunnen. Armentrout weet heel goed neer te zetten hoe Poppy zich moet voelen. Al snel kun je Poppy niet meer loslaten en wil je niets liever dan haar helpen en hopen dat weet los te breken uit de hel.

Voordat ik meer vertel over Hawke, eerst een zijsprong naar een aantal side characters. Want wees nou eerlijk, die zijn vaak nog veel leuker dan de rest! Tawny bijvoorbeeld, zij is meer dan alleen de dienstmeid van Poppy. Zij is de enige die Poppy als het ware kan beschouwen als vriendin, voor zover dat mogelijk is. Tawny is echt een lieverd die je meteen zelf als vriendin zou willen. Ze zorgt voor Poppy, probeert haar leven wat beter en leuker te maken. Daarnaast gaat Poppy veel om met Vikter, haar persoonlijke lijfwacht. Vikter heeft haar in het geheim getraind zodat Poppy zichzelf kan beschermen in geval van nood. Vikter is als een vader voor haar en de band tussen die twee is mooi om over te lezen.

Dan Hawke. Vanaf het moment dat zijn naam valt en de woorden om zijn uiterlijk te beschrijven over het papier rollen, weet je genoeg: dit is dé bookish boyfriend die je aan je lijstje toe wil voegen. Gespierd, ontzettend knap, dik en donker haar, strakke kaaklijn, moet ik nog even doorgaan? Toch is hij ook de mysterieuze man die je nooit 100% vertrouwd, maar Poppy valt als een blok voor hem. Neem het haar eens kwalijk? Ze wil leven, niet opgesloten zitten en opgedragen worden aan de goden. Maar hoe gaat ze dat aanpakken, nu Hawke gezworen heeft haar veilig tot haar Verheffing te begeleiden?

Spannend en sensueel
Tot voor kort was ik nog niet heel bekend met Armentrout. Ik heb begin dit jaar Alles wat ze aanraakt gelezen en ben nu bijna door de Lux-serie heen (ook echt een aanrader), maar Uit Bloed en As is heel andere koek. Dit verhaal is volwassener, stapt af van het bravere young adult. Het bevat een aantal expliciete scenes die je beter niet kunt lezen als je op het werk of in de trein zit (you’re warned), maar de spanning loopt ook veel hoger op. De opkomende oorlog is groter en ingewikkelder, de problemen complexer.

Toch blijf ik me verbazen over de originaliteit van Armentrout’s boeken. Als je denkt ‘Oh, maar ik weet hoe het zit’, mixt ze er wat nieuwe drankjes doorheen, roert even goed, en de uitkomst is weer geheel anders. Moest ik tijdens het lezen denken aan de boeken van Sarah J Maas? Ja, maar dan niet met fae, maar een hele nieuwe wereld speciaal geschapen voor ons: begerige lezers die toe zijn aan iets nieuws, maar met dezelfde kwaliteit. Ik heb dit boek gelezen alsof het de zuurstof was die ik nodig had om te blijven leven. Ik vond het een geweldig verhaal en ik kan zó niet wachten op het volgende deel! Dit boek had alles wat ik wilde en meer, daarom: 5 sterren!