Recensie: De Zoete Verleiding van Emerald Cove

Titel: De zoete verleiding van Emerald Cove
Serie: De zussen van Jewel Island
Auteur: Holly Martin
Prijs: €15,- (Paperback) | €9,99 (E-book)
Pagina’s: 320

Holly Martin neemt ons voor de derde en laatste keer mee terug naar Jewel Island om de levens van de Philips-zusjes Aria, Clover en Skye te volgen. In het eerste boek lazen we over Aria, in boek twee volgden we Clover en in dit slotdeel horen we eindelijk meer over Skye en haar heerlijke toetjesrestaurant. De eerste twee delen waren heerlijk om te lezen, dus ik was ontzettend benieuwd naar het verhaal van de laatste zus…

De achterflap:
Skye en Jesse in ‘De zoete verleiding van Emerald Cove’ van Holly Martin kennen elkaar al jaren: ze zijn buren geweest, beste vrienden en ze waren zelfs kort getrouwd. Het contact is al een tijdje verwaterd, maar nu Skye met haar zussen het familiehotel op Jewel Island runt, komt ze Jesse weer tegen. Skye wil hem eindelijk vertellen wat ze voor hem voelt, maar durft ze haar hart weer open te stellen voor Jesse? ‘De zoete verleiding van Emerald Cove’ is het derde en laatste deel van de heerlijke feelgood-serie De zussen van Jewel Island.

De omslag
Van de omslag word je toch meteen al vrolijk? De mooie kleur blauw, het uitzicht op zee en een picknickkleed vol heerlijke toetjes, pancakes en wafels. De zomerse kleuren en de gezelligheid nodigen meteen uit om het boek op te pakken.

In boek 1 en 2 maken we al kort kennis met Skye, de hoofdpersoon uit dit derde boek. Ze is de tweelingzus van Clover en de jongere zus van Aria en met z’n drieën runnen ze het familiehotel Sapphire Bay. Skye is gek op toetjes en is er ook heel goed in om allerlei nieuwe smaken te bedenken. Vooral ijs is haar specialiteit. Met behulp van haar zussen en hun partners, maar ook met veel hulp van Jesse, heeft ze een prachtige toetjesplek vlakbij het hotel. Toch is Skye nog niet gelukkig. Jesse is niet alleen haar beste vriend, ze zijn ooit getrouwd geweest omdat hij haar wilde hebben voor een vergunning. Zoals afgesproken was dit maar voor een jaar, maar Skye heeft hem daarna nooit meer uit haar hoofd kunnen zetten. Ook zijn dochter Bea is alles voor haar, maar Jesse wil Bea ook tegen nieuwe teleurstellingen beschermen. Althans, dat zegt hij…. is het een smoes om zijn eigen hart te beschermen? Door middel van het organiseren van een oude teruggekeerde puddingparade-traditie hoopt Skye weer toenadering te vinden tot Jesse en haar échte dromen werkelijkheid te maken.

Schrijfstijl en verhaalloop
Het was fijn om weer op Jewel Island te zijn! Holly Martin kan gewoon heerlijk schrijven. Ze is ontzettend goed in de omgeving beeldend neerzetten (zonder ellelange beschrijvingen van de omgeving, don’t worry), maar je voelt je meteen thuis op de plekken die zij omschrijft. Daarnaast weet ze ook goed sympathie voor de personages neer te zetten. Ze voelen allemaal als echte mensen met echte problemen die zo herkenbaar zijn, ook al heb je misschien zelf niet zoiets meegemaakt.

Daarnaast weet ze ook ontzettend goed om te gaan met onderwerpen die eigenlijk wat taboe zijn, waar we niet veel over praten maar wel zouden moeten doen. Zo komt in dit boek het hebben van een miskraam ter sprake, iets wat helaas vaker voorkomt, maar waar toch nauwelijks over gesproken wordt. Een heftig onderwerp dat Holly toch goed weet te verweven in haar verhaal. Dit maakt dat de personages ook gelaagd zijn en echt menselijk worden. Is dit vervolgens een heftig boek? Niet persé, Holly weet alles op een luchtige manier te brengen en wisselt de serieuze momenten af met leuke, gezellige en mooie gebeurtenissen.

Tot slot de verhaallijn: hier en daar vond ik dit boek wat trager gaan dan de eerste twee delen. Dit heeft denk ik voornamelijk te maken met dat ik me iets minder goed kon vinden in Jesse. Jesse en Skye blijven ook heel lang om elkaar heen draaien waardoor voor mijn gevoel het verhaalt hier en daar wat hapert wat betreft de romantische spanning.

Ik begin even met Jesse, nu ik het toch al over hem had. Jesse is een oprechte en vriendelijke man met een heel groot hart. Echter, in dat hart lijkt alleen plaats te zijn voor zijn twaalfjarige dochter Bea. Hij is zo beschermend tegenover haar, dat hij zichzelf af en toe vergeet. Dit resulteert in een overdadig gevoel van minderwaardigheid. Reacties als ‘ik ben toch wel gewend anderen teleur te stellen’ komen we vaker tegen en voor mijn gevoel heeft Jesse iets te veel zelfmedelijden. Het liefst had ik hem een schop onder z’n kont gegeven.

Skye is eigenlijk een beetje net zo. Hierdoor blijven ze om elkaar heen draaien, vinden ze zichzelf niet goed genoeg voor elkaar, etc. Op relatie-gebied had alles dus wel iets vlotter mogen lopen voor mij. Buiten dat is Skye toch een erg leuk personage, net als haar twee zussen, met het hart op de goede plek. Ze heeft een passie en gaat daar helemaal voor: haar heerlijke toetjesrestaurant en het organiseren van de puddingparade.

Dan is er nog Bea, de dochter van Jesse. Bea is echt een ontzettend leuke meid, zo enthousiast en slim en lief. Ze kan het heel goed vinden met Skye en heeft dondersgoed door dat haar vader en Skye heel veel om elkaar geven. Ook helpt Bea met veel plezier mee met de puddingparade en zet ze alles op alles om het geheime, verborgen ingrediënt voor de rabarbertaart te ontdekken. Bea maakt het verhaal speels en luchtig waar het nodig is.

Tot slot Sylvia, de vaste gast van het familiehotel. We zijn haar ook al in boek 1 en 2 tegengekomen, maar we leren haar nu eindelijk beter kennen. Er zit ook een heel leuke plottwist aan het eind en misschien is Sylvia wel een beetje mijn favoriete personage geworden uit dit boek.

Al met al is De zoete verleiding van Emerald Cove een heerlijk slot in deze driedelige Jewel Island-serie. Met een eiland en een auteur die zo fijn die sfeer neer kan zitten, zit je eigenlijk al snel goed. Je moet even geduld hebben met Jesse en Skye, maar laat je vooral meeslepen door alle gezellige bewoners en de opmars naar de puddingparade – neem ondertussen nog wat geweldige toetjes en een stukje rabarbertaart, en je kunt genieten van dit slotdeel!