Recensie: Ketting van Goud

Titel: Ketting van Goud
Serie: De laatste uren
Auteur: Cassandra Clare
Uitgeverij: LS Amsterdam
Prijs: €34,99 (Limited Hardcover) | €24,99 (Paperback)
Pagina’s: 602

Of ik twee seconden heb nagedacht toen VIBYoungAdult (de Young Adult-tak van LS Amsterdam) mij vroeg of ik Ketting van Goud wilde recenseren? Nee, natuurlijk niet! Ik was compleet verkocht toen ik jaren geleden het eerste boek uit de Schaduwwereld van Cassandra Clare dichtsloeg en heb sinds dien alle boeken gelezen die uit zijn gekomen. Ketting van Goud stond hoog bovenaan mijn lijstje om snel te gaan lezen!

De layout
WAUW, is het boek niet ontzettend prachtig? Ik ben blij dat er gekozen is voor de originele omslag. Een prachtige groene kleur en een jonge vrouw met lang golven rood haar en herfstbladeren. In de Limited hardcover editie zit onder de omslag een supermooi gouden linnen bedekking waarin een zwaard en de tekst ‘Liefde snijdt dieper dan welk zwaard ook’ staat gedrukt. Aan de binnenkant tref je gave art aan waarop een groot aantal personages uit het boek te zien zijn. Kan jij ontdekken wie wie is?

Terug in de tijd
Wat was het heerlijk om weer in deze wereld te duiken. Vooral om terug te gaan naar die 19e/20e eeuw. Dit boek speelt zich af na De Helse Creaties, een eerdere trilogie van Clare (goed om te weten is dat Ketting van Goud geheel losstaand gelezen kan worden, maar voor fans van De Helse Creaties is het ontzettend leuk om te lezen over de kinderen van de hoofdpersonen uit die serie). Het voelt als thuiskomen, zeker na de hectische gebeurtenissen uit de serie De Duistere Machten (trilogie die zich in de huidige tijd afspeelt). Deze begin 20e eeuw heeft een heel eigen sfeertje waar ik zo verliefd op werd tijdens het lezen van De Helse Creaties. Clare weet zo goed de authentieke sfeer uit deze eeuw neer te zetten, beschrijven kan ze al de beste zonder dat het langdradig of overdadig wordt. Het landhuis van de Herondales staat centraal en via haar woorden komen alle plekken rondom het landhuis tot leven.

De personages zijn ook genieten, zowel voor nieuwe Schaduwjager-lezers als voor de jarenlange fans. Als je meerdere boeken hebt gelezen, zullen veel namen je bekend voorkomen. De Herondales, Lightwoods, Fairchilds en Blackthorns zijn allemaal aanwezig en hebben allen hun typische karaktertrekken die we in alle generaties Schaduwjagers weer kunnen terugvinden. Het zijn in het begin veel verschillende namen, dat wel: ik betrapte mezelf regelmatig op bladeren naar de artprint voorin (wie is nou wie?) Maar dat is ook weer zo leuk aan de boeken: het zijn ieder keer weer dezelfde families waar je bekend en vertrouwd mee raakt, vandaar dat het als thuiskomen voelt.

Dit eerste boek in de serie gaat over Cordelia Carstairs en haar vrienden Lucie en James Herondale. Cordelia komt naar Londen om zich voor te bereiden op haar Parabatai-ceremonie met haar beste vriendin Lucie, maar ze is nog maar net gearriveerd of de hel breekt los. Letterlijk. Na jaren van rust na de laatste vreselijke oorlog, wordt de demonenactiviteit in Londen geactiveerd. Het is zoals ze nog nooit hebben meegemaakt, want demonen hebben zich nog nooit op klaarlichte dag vertoont. Wat is er aan de hand? En dan, naast alle angst voor de demonen, is Cordelia ook nog stapelverliefd op James – maar James lijkt al zijn aandacht bij iemand anders te hebben…

Bij James Herondale slaat de paniek ook toe. Vermoedelijk doordat zijn moeder Tessa een heksenmeesteres is, heeft James zelf ook krachten meegekregen. Toen hij dertien was, ging hij voor het eerst naar het Schaduwrijk. In het niets loste hij op naar het rijk van de demonen. Met behulp van Jem, een Stille Broeder, werd hij getraind om dit in de toekomst te voorkomen, maar nu de demonenactiviteiten in Londen weer opspelen, is hij al een aantal keer teruggevallen. Ondertussen probeert hij zijn vrienden te beschermen, zijn liefde geheim te houden en te ontdekken hoe deze duistere krachten verband houden met de huidige gebeurtenissen.

Fantasie en romantiek
Naast alle duisternis, geheim en demonen, staat ook vooral de liefde en romantiek centraal in Ketting van Goud. Weer iets waar Clare heel goed in is. Een meeslepende en opbouwende spanning: wie eindigt met wie, zal het allemaal goedkomen? Bij Clare weet je het maar nooit… Het is keer op keer, bladzijde na bladzijde genieten. Het is een dik boek, maar Clare heeft geen woord teveel gebruikt om een ijzersterk eerste deel neer te zetten! Ketting van Goud is een heerlijke comeback na de chaotische serie De Duistere Machten. Het is op adem komen en me mee laten slepen in de wereld waar ik verliefd werd op de Herondales.

LS Amsterdam, ontzettend bedacht voor dit prachtige recensie-exemplaar. Ik heb er ontzettend van genoten!