Recensie: Oorsprong

‘Nee, het is een spel,’ herhaalde Sky nog een keer.
‘Een spel? Man, wat zit jij te lullen over een spel?’
Het vliegtuig nam een nieuwe duik.
‘Rennen!’ riep Harper.
‘Harper? Waar kom jij opeens vandaan?’
‘Maakt niet uit. Opstaan en rennen!’

Wanneer zeven jongeren – Sky, Wolf, Phoebe, Harper, Florence, Aurora en later ook Charlie, op een middag TechCity bezoeken, weten ze niet wat hen overkomt. Nadat de neven Sky en Wolf ontkomen aan een vuistgevecht met twee enorme gasten, vluchten ze een ruimte achter de enige open deur in. Daar treffen ze Mister G en de andere jongeren. Ze worden bevolen te gaan zitten en krijgen een aantal filmpjes te zien. Wolf vind het maar saai, de geschiedenislessen, totdat uit hun tafel een klein brilletje verschijnt die ze op moeten doen. Vanaf dat moment is hun leven nooit meer hetzelfde.

Door de bril bevinden de jongeren zich in verschillende tijdssprongen in het verleden: de verschrikkelijke slag tussen Engeland en Nederland, bijna vermoord worden tijdens een gladiatorgevecht in het Colosseum en vervolgens staan de jongens oog en oog met de Hitlerjugend en worden de meiden samen met een groep Joodse vrouwen afgevoerd naar de laatste plek waar je wil zijn. Harper is de eerste die doorheeft dat het een spel is en weet zo iedereen eruit te krijgen. Mister G. vindt het allemaal fantastisch, maar de meeste jongeren zijn woest dat ze deze gruwelen zo levensecht hebben moeten doorstaan. Wanneer ze denken dat dit allemaal een vreselijk spel is die publiciteit nodig heeft, blijkt dit pas een proef. Het echte werk waar ze niet aan kunnen ontkomen, moet nog beginnen en dit zal hun meest gevaarlijke reis ooit worden. Weigeren ze? Dan zal binnen no-time de hele mensheid ophouden met bestaan…

Intens
Intens, dat was het eerste woord dat bij me opkwam na de eerste paar hoofdstukken. Het ‘spel’ waar de jongeren door middel van hun brilletjes in terecht komen, is zo levensecht en gruwelijk – met name het stuk van de tweede wereldoorlog, dat je het boek even wil neerleggen. De harde realiteit van onze geschiedenis. Toch gaat dit boek voornamelijk over een andere geschiedenis. Het volgt namelijk een Griekse verhaallijn: de Ilias en de Odyssee, beide geschreven door Homerus in ca. 800 voor Christus. Sky is de slimste uit de klas en heeft altijd al een voorliefde gehad voor alles wat met geschiedenis te maken heeft. Hij herkent dan ook direct de verhalen over Troje, Achilles, Odyssee en de Griekse goden.

De jongeren moeten een geheim project, Helena, zien terug te vinden, maar het vreemde is: ze reizen door het internet. Het klinkt allemaal te bizar voor woorden, maar door nieuwe ontwikkelingen en technieken kan hun DNA worden omgezet in binaire codes (alle 1 0 0 1 1 0 1 etc. codes waar computers en internet etc. uit bestaan). Ze geloven hun ogen niet wanneer ze binnen een seconde meekijken in de systemen van het Louvre, de NASA en zelfs bij Poetin in Moskou. Dan worden ze gehackt en gaat alles mis. Met en vloedgolf belanden ze midden in de Griekse verhalen en moeten ze vechten voor hun leven.

Origineel
Nog nooit heb ik een verhaal gelezen die de allernieuwste en nog toekomstige techniek verbindt met de Griekse oudheid. Het is een verhaal vol spanning dat echt geen moment stilstaat. Van de ene rollercoaster vlieg je in de volgende. Het tempo ligt hoog in dit boek en wanneer je denkt dat ze eindelijk op de goede weg zitten, volgt er weer een nieuw drama waarvan je denkt; hoe dan?

Aron Wade en Ria Maes hebben zo’n ongelooflijk rijke fantasie, geïnspireerd op de oude verhalen en weten het voortdurend spannend te houden. Met een klap op de vuurpijl sluiten ze het verhaal met zoveel plottwists af dat je even niet meer weet wat nu de waarheid is. Ze schrijven vlot, heel beschrijvend en op een frisse, energieke manier. Het is haast een film waar je in terecht komt, ik denk dat dit boek het ook goed zou doen als film trouwens.

Dan tot slot nog even de personages. Het zijn er best veel, zeven jongeren om te volgen. In het begin was dat best even wennen. Wie is nu wie en welke karakters hebben ze? Vanaf het begin worden de eigenschappen wel goed en duidelijk neergezet en het is mooi om te zien hoe de jongeren steeds meer een band met elkaar opbouwen en naar elkaar toe groeien. Het zijn zeker geen vlakke personages, maar zeven individuen met een groeiend karakter en een heel eigen persoonlijkheid. Daarnaast zijn ze ook divers. Verschillende nationaliteiten, maar ook geaardheden komen op een heel natuurlijke wijze aan bod – dat hebben de schrijvers op een fijne en goede manier verweven in het verhaal.

Ik ben echt razend benieuwd naar het vervolg van deze dystopian, want dat die er gaat komen: dat is wel zeker!