Recensie: Als het duister roept

Titel: Als het duister roept
Serie: De raad van Vha‘Rhymn (deel 2)
Auteur: Valentijn Ringelberg
Prijs: €18,99 (Hardcover)
Pagina’s: 263

‘Geachte gasten,’ begon Ignes en ik zag haar blik naar de protegé glijden. ‘Uwe hoogheid.Ze sloot haar ogen voor een moment en knikte het toekomstige Raadslid eerbiedig toe. Met trots wil ik jullie voorstellen aan de eigenaar van Fulsur Piek, het hoofd van de Rode Orde…’ Moordenaar van velen. Breker van toekomsten. Sadist. Smeerlap. Schoft, vulde ik er in gedachte aan toe.

➢ Let op: deze recensie bevat spoilers over over deel 1: Voorbij het Wederwoud.

We moesten er even op wachten, maar daar is ie dan eindelijk: Als het duister roept, deel twee in de De raad van Vha‘Rhymn-serie. Gelukkig kon onze honger ondertussen al even worden gestild door de fijne novelle Hij die niet bestaat, die eerder dit jaar uitkwam. Als het duister roept, vervolgt het verhaal van Phaun. Ze heeft maar net ontdekt wie ze echt is, maar tijd om er iets mee te doen krijgt ze nauwelijks. Gevangen in Fulsur Piek, het kasteel van de hatelijke Ambassadeur, probeert Phaun haar hoofd koel te houden en een plan te bedenken om uit haar cel te ontsnappen. Ze heeft geen idee wat de Ambassadeur van haar wil, of liever gezegd, mét haar wil en er lijkt niemand te zijn om haar te helpen. Verslagen en geschonden besluit ze zich tijdelijk over te geven, totdat nieuwe plannen zich openbaren en er Phaun nieuwe mogelijke bondgenoten ontdekt. Het enige wat ze wil is ontsnappen om haar zieke zus Céli terug te zien en te helpen, maar dan ontdekt ze een waarheid die ze nooit voor mogelijk had gehouden.

De layout
Het boek zit er weer prachtig mysterieus uit, maar verschil moet er wezen: het eerste boek en de novelle zijn heerlijk kleurrijk – groen en paars, maar dit boek doet de titel eer aan. Een donkere bruin met blauwe gloed heerst over het omslag en past perfect bij de duisternis in dit verhaal. Als je het boek openslaat, zie je de inmiddels bekende kaart van Vha‘Rhymn. Het binnendesign maakt het helemaal compleet met illustraties van edelstenen bij het begin van ieder nieuw hoofdstuk.

Hoewel ik de magische sfeer van het Wederwoud een beetje miste, brengt dit boek veel informatie die nodig is om het verhaal voort te zetten. Omdat dit hele boek zich op één plek bevindt, in een klein deel van het kasteel Fulsur Piek, is de variatie van de omgeving klein – haast benauwend. Toch is het precies wat dit deel behoort te doen. Phaun moet ontdekken wie ze is onder barre omstandigheden. Dit deel is dan ook geen lieflijk sprookje meer van een meisje op zoek naar hulp. Ze moet het er nu zonder hulp vanaf zien te brengen en daar horen de gruweldaden die zich op deze plek afspelen bij. Geweld, leugens en mishandeling passeren de revue en af en toe – zeker richting het einde van het boek, is het echt wel even slikken door de heftige gebeurtenissen.

Qua verhaalverloop heb ik het idee dat dit echt een tussenboek is. Hiermee bedoel ik dat het boek ons heel veel informatie geeft over Phaun, haar verleden, haar afkomst en haar toekomst, maar dat het de eigenlijke opzet is naar een volgend plan en de échte actie. Ik miste een beetje de magie en de actie in dit boek, maar dat is zeker niet erg want er komt nog veel meer aan!

We zien Phaun in dit boek van een heel andere kant. Waar ze in deel 1 nog heel ontdekkend, behulpzaam en onderzoekend was, is ze in dit deel vooral opstandig en impulsief. Meerdere keren had ik het gevoel dat ze totaal niet nadacht en haar medegevangene Hydraa slaat de spijker op z’n kop wanneer ze Phaun een klein kind noemt. Ik mis de Phaun met goede plannen, in plaats van de ene woedeaanval na de andere. Wellicht begrijpelijk als iedereen je blijft treiteren, je uiterste blijft opzoeken en je al maanden geen daglicht hebt gezien, maar toch hoop ik in het vervolg meer ontwikkeling te zien bij Phaun.

Een personage waar ik helemaal dol op ben in dit boek, is Nüro. Nüro is een Mens en weet als enige de hoop erin te houden voor Phaun. Hij is oprecht, recht door zee, en heeft een grote dosis humor om het luchtig te houden. Hij is de enige op wie Phaun kan vertrouwen en zijn goedheid en doorzettingsvermogen maakt van hem een sidekick om van te houden. Leuk weetje: begin volgend jaar verschijnt er in deze serie een nieuwe novelle die zal gaan over Nüro! Oh, en niet te vergeten: Madame Ziti, alle liefde voor deze zorgzame lieve Datoo!

De Ambassadeur is wel echt de perfecte harteloze schurk in dit verhaal. Dit personage is lastig te beschrijven – want spoilers, maar ik ben heel benieuwd naar het verleden van deze persoon. Hoe is het zover gekomen? Dit komt in dit boek nog niet aan bod, maar ik hoop daar nog meer over te lezen in de toekomst. Tot nu toe kunnen we kortgezegd constateren dat de ambassadeur harteloos, dwingend, arrogant is en zonder spijt leeft.

Voor mij overtrof dit boek niet de twee eerder verschenen boeken, maar was het zeker een goed boek waarin we veel te weten kwamen over Phaun en haar nog onzekere toekomst. Het is een goede opstap naar een veelbelovend vervolg waarin we hopelijk meer te weten komen over haar magische gaven en wat haar nu te wachten staan. Ook ben ik erg nieuwsgierig naar een bepaald nieuw mannelijk personage uit dit boek waar, verwacht ik zo, Phaun recht tegenover zal komen te staan.