Recensie: Het Eilandhotel

Titel: Het Eilandhotel
Serie: Café Zon & Zee
Auteur: Jenny Colgan
Uitgeverij: LS Amsterdam
Prijs: €19,99 (Paperback) | €12,99 (E-book)
Pagina’s: 314

Toen ik een mailtje kreeg van LS Amsterdam met de vraag of ik Het Eilandhotel wilde recenseren, deed ik letterlijk een dansje door de kamer. De Café Zon & Zee-serie – die voorheen een trilogie was, heb ik echt verslonden. Jenny Colgan heeft mij kennis laten maken met de wereld van Feelgood-boeken en sinds dien ben ik er dol op. Je kan je wellicht voorstellen dat ik dus superblij was toen deel vier alsnog werd aangekondigd, terwijl de serie al een langere tijd uit was. Extra cadeautje: het is een kerst-feelgood!

Achterflap: Wanneer Flora McKenzie samen met haar broer Fintan het leegstaande hotel op het eiland probeert om te toveren tot een feestelijke oase van knapperende haardvuren en heerlijk eten, blijkt dat minder eenvoudig dan gedacht. Maretakken, glühwein en vrede op aarde – wie wil dat nou niet? Maar voor het zover is moeten er nog wat obstakels worden overwonnen… Krijgt Flora alles voor elkaar voor de Grote Opening?

Een compleet slot
Het was even wennen om na zoveel jaar weer terug te zijn op Mure. Ik heb namelijk ook De Kleine Bakkerij-serie gelezen, dus ik haalde in het begin een paar dingetjes door elkaar (was dit nou in deze of die andere serie gebeurd, haha!). Gelukkig zat ik er al snel weer in en kwamen alle hartverwarmende (en een nog steeds bitcherige) karakters al snel weer terug in mijn geheugen.

Het is zo fijn om eindelijk nog verder te kunnen lezen. Voor mijn gevoel is de serie nu écht afgerond en bleven we na het derde boek (Wintereiland) juist nog met een heleboel vragen zitten. Hoe zal het nu verder gaan met die en die, hoe zal het gaan met het hotel, is de baby er al, etc. Al die vragen worden nu beantwoord en het voelde als een perfecte afsluiting.

Typisch Jenny Colgan
Het is weer een heerlijk, typisch Jenny Colgan-boek: een vlotte schrijfstijl, zo goed die sfeer van het winterse koude eilandje neer kunnen zetten, de norse en warme personages, alles klopt. De opbouwende spanning tussen oude en ook nieuwe personages die het verhaal jong, fris en meeslepend maken, zit er ook weer goed in. Het leuke aan haar boeken is dat er voor iedereen wel een personage in zit waar je je in kan inleven. En iedere keer als er dan weer iets mis gaat, voel je helemaal mee met de personages en wil je razendsnel verder lezen om te ontdekken of (en hoe) het weer goedkomt.

Een sfeervolle, chaotische kerst
De verhaallijn is ook goed en vlot: er gebeurt werkelijk van alles in dit boek. Je voelt als lezer echt die chaotische sfeer die vaak komt kijken bij kerst en natuurlijk bij de opening van het hotel. Niets lijkt soepel te lopen en als er eindelijk iets goed gaat, gooit iemand anders (onbedoeld) wel weer roet in het eten. Het is een gezellige drukte die je meesleept in de sferen van kerst. Gedurende het boek bouwt de spanning en de kerstsfeer steeds meer op en krijg je ontzettend veel zin in alle lekkere (kerst)hapjes die er worden gemaakt.

Het eiland komt opnieuw tot leven in je hoofd, want Jenny is heel goed in het beschrijven van alles wat de personages om zich heen zien. Mure is een plek waarnaar je onmiddellijk een ticket zou willen kopen voor tijdens de kerstdagen. Slapen in het nieuwe hotel, proeven van het geweldige menu, broodjes eten bij het café en de romige chocolademelk proeven. Tot slot hand in hand met alle bewoners kerstliederen zingen in de sneeuw tot het echt te koud en guur wordt om nog buiten te blijven staan.

Dit boek is het slot wat nog miste, en wat nu eindelijk toekomst geeft aan alle personages. Al bekend met de serie? Lees dan snel het slot en duik terug in deze heerlijke eiland-wereld! Nog niet bekend? Je kunt het boek prima lezen zonder de andere delen, maar het is een serie die echt de moeite waard is om in z’n geheel op te pakken en de avonturen van deze eilandbewoners te gaan beleven!

Een gedachte over “Recensie: Het Eilandhotel